2 éve ismerkedik a szakma egy új kifejezéssel TDM. Szakmai körökben egymás között az első 3 kérdés között biztosan szerepel: „ Nálatok mi újság TDM fronton?Mi is az a TDM?Honnan és miért jött az ötlet a negvalósításra?
A TDM ( Turisztikai Desztinációs Menedzsment ) egy felülről ösztönzött, de alulról szerveződő, professzionális turizmus irányítási rendszer. Különböző szintjei (helyi, térségi, regionális) más- más szerepet hivatottak betölteni a turizmusban.
A végcél: sok elégedett majd visszatérő turista generálása. Tulajdonképpen integrálja magában az eddigi szervezeteket pl. tourinform iroda, majd új tevékenységi elemekkel magasabb szintre emeli az eddigi irányítást
A szakma, mint minden új kezdeményezés esetében erősen megosztott: a kezdeményezők, a támogatók, és a kivárók, megfigyelők táborára oszlik. Ezek után az sem könnyű, hogy az önkormányzati szerep vállalás miatt polgármestereket és jegyzőket szükséges ennek fontosságáról meggyőzni. Van aki azért csinálja, mert meghatározó a turizmusa, ezért tovább fejleszti; van aki azért, mert fejlesztésre szorul a turizmusa, ezért csinálja.
A helyi TDM-eknek elsősorban nem a piaci tevékenység a feladata, hanem a turisták irányítása, az élményszerzés közvetlen alakítása, az igényes környezet biztosítása, a megfelelő ár-érték arányú szolgáltatások kidolgozása Térségi szinten már lehet az egységes megjelenéssel, az összehangolt kínálat megteremtésével törődni, régiós szinten pedig a kínálat piacra vitelével és promócióval kell foglalkozni.
Az ötlet és a példa ezúttal is „ Nyugatról” származik, jó példáért nem is kell messzire mennünk, nyugati szomszédunknál, Ausztriában már közel 20-25 éve eredményesen működik. Ennek köszönhetően valósulhat meg például, hogy egy 1200 lakosú osztrák üdülőfalu több százezres látogató forgalmat valósít meg évente, de elég csak a szomszédos Burgenland tartomány példaértékű turisztikai kínálatát és piacra vitelét, vagy professzionális látogató menedzsmentjét megnéznünk.
A rendszer felállítására és eredményes működésére olyannyira jelentős törekvések vannak, hogy a 2007-2012 ig szóló Nemzeti Fejlesztési Stratégia is kiemelt prioritásként kezeli. 2009- ben a TDM –ek alapítására rendelkezésre álló mintegy 3,8 milliárd Ft –os uniós támogatásból 2,2 milliárd Ft került lehívásra, 2010- ben pedig még ennél is több 6 milliárd Ft áll rendelkezésre.
Számos szakmai konferencia, szakmai újságok célirányos rovatai foglalkoznak a témával, van már országos TDM koordinátorunk is Víg Tamás személyében és professzionális honlapunk a témát érintő kérdésekről turizmusmenedzsment.hu címen.
Aktualitásokkal folytatjuk…