News & Blog

Milyen évzárási teendőket érdemes már korábban elkezdeni?

Ha szeretnénk megelőzni az évvégi túlterheltséget cégünkben, érdemes már most beütemezni a teendőket, és amit lehet előre hozni. Ezzel sok időt, pénzt és fáradtságot takaríthatunk meg.

A leltározás előkészítése

A leltározás célja, hogy a vállalkozások és tulajdonosok meggyőződjenek tulajdonuk a meglétéről, és felmérjék annak valós állapotát, használhatóságát, hogy lássák, mivel fogják folytatni tevékenységüket!

A Számviteli törvény szerint legalább 3 évente leltározni kell:

– az anyagkészleteket,
– az árukat,
– az immateriális javakat,
– és a tárgyi eszközöket.

Az immateriális javak közé soroljuk többek között a szoftvereket. A leltározásuknál ellenőrizni kell, hogy használhatók-e/használjuk-e még, rendelkeznek-e dokumentációval, van-e olyan hardverünk, amelyen működnek, vagy selejtezni kell őket? Ezt a feladatot könnyedén előre lehet hozni.

Az eszközállomány leltározásánál ellenőrizni kell a könyvekben lévő adatokat, az eltéréseket pedig le kell könyvelni. Ellenőrizni kell az ingatlanok tulajdoni lapjait, hogy nem maradt-e rajta tévedésből egy korábbi jelzálog. A tárgyi eszközöket szemrevételezéssel és számolással kell leltározni. Ha valamelyik hiányzik, de megfelelő gondosság mellett a hiányt meg lehetett volna előzni, a hiányzó eszköz értékével az adóalapot meg kell növelni. Az idegen helyen tárolt eszközök leltárfelvételéhez kérjünk tárolási nyilatkozatot és fotót a partnertől, amellyel igazolja az adott eszköz meglétét.

A készletek leltározását valóban a mérlegfordulónap körül, azaz az év utolsó vagy első napjaiban kell elvégezni, de megkönnyíthetjük a dolgunkat, ha korábban rendet rakunk a raktárban, csoportosítjuk a készleteket, a sérült, eladhatatlan elemeket elkülönítjük.

A félkész és befejezetlen termékek leltározása a legnehezebb: a készültségi fok szerinti értéket kell hozzárendelni. A készleteket selejtezni is kell. A teljes áron eladhatatlan, de még használható készletekre elszámolt értékvesztések az adózásnál elismert költségnek minősülnek, azaz adófizetési kötelezettség nem keletkezik utánuk. Azt, hogy mekkora értékvesztés számolható el, és milyen módon, a cég számviteli politikája szabályozza. Azonban, ha a készlethiány aránya meghaladja az adott iparágra jellemző mértéket, már adófizetéssel is kell számolni. Felül kell vizsgálni a belső szabályzatokat: az önköltségszámítási szabályzatot és az utókalkulációt.

Végül, de nem utolsó sorban a göngyölegeket is leltározni kell.

Hozzuk előre a pénzügyi egyeztetéseket

A könyveinkben szereplő vevőkkel szembeni követeléseket és a szállítókkal szembeni tartozásokat egyeztetni kell a valós helyzettel, ahogy a NAV-nál, illetve az önkormányzat(ok)nál vezetett adófolyószámlákat, és a munkavállalókkal kapcsolatos tartozásokat, követeléseket is. Az egyeztetéseket egy december 31. előtti hó végére is időzíthetjük, például november 30-ára vagy akár október 31-ére. Így elég idő marad a beérkező válaszok és a könyveinkben szereplő értékek összehasonlítására.

A saját tőke

A cégeknek érdemes áttekinteniük saját tőke helyzetüket, és ha szükséges fel kell készülni a rendezésére. Elképzelhető, hogy pótbefizetésre vagy tőkeemelésre kerül sor, amelyet akár készpénzzel vagy vagyontárgyak apportjával is megoldható.

Felkészülés a változásokra

Tekintsük át az adótörvény változások hatását cégünkre, melybe adótanácsadót is érdemes bevonni.

Áttérés KIVA-ra

Ésszerű év végére igazítani a KIVA-ra való áttérést is, mert ilyenkor mindenképpen kell készíteni egy adóbevallást, ami év végén egyébként is esedékes lenne. Érdemes tehát ideje korán átgondolni, hogy melyik adózási forma éri meg jobban. A döntést legkésőbb decemberben be kell jelenteni a NAV-nak.

Áttérés devizás könyvelésre

A devizában való könyvelésre való áttérést is érdemes az év végére időzíteni. Azoknak, akiknek a bevételei és költségei többségében devizában merülnek fel, és a nagy árfolyammozgásoknak való kitettség jelentősen befolyásolja eredményüket, érdemes lehet a forintban történő könyvvezetésről áttérni euróban / dollárban történő könyvvezetésre. Ehhez módosítani kell az alapító okiratot, a társasági szerződést, a számviteli politikát, és 2 beszámolót kell összeállítani: egyet az áttérés előtti devizanemben, azaz forintban, egyet pedig az új választott devizanemben, azaz euróban vagy dollárban. A beszámolót könyvvizsgálóval is ellenőriztetni kell.

Az alapos felkészülés megkönnyíti és felgyorsítja az éves zárással kapcsolatos teendőket. Ám minden helyzet, minden cég más és más. Kérdések esetén a LeitnerLeitner számviteli és adószakértői készséggel állnak rendelkezésükre.

https://adozasrolerthetoen.blog.hu/

Jancsa-Pék Judit

Adószakmai Bizottság
elnök

Vélemény írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A Magyar Gazdaság Kávéháza!

Termékünk a kapcsolat, a tudás és a közösségi élmény

Hiszünk abban, hogy a gazdaság minden felelős
szereplőjének, politikai nézetektől független,
konstruktív, kulturált, rendszeres párbeszéde a magyar
versenyképesség egyik záloga.

Minden jog fenntartva 2023

https://madura-wanareja.cilacapkab.go.id/wp-includes/fonts/depo25-bonus25/

https://madura-wanareja.cilacapkab.go.id/wp-includes/fonts/vietnam/

https://doplang-adipala.cilacapkab.go.id/wp-includes/css/jepang/

https://tayem-karangpucung.cilacapkab.go.id/wp-includes/assets/myanmar/

https://cigintung-wanareja.cilacapkab.go.id/wp-includes/css/rusia/

https://karangsembung-nusawungu.cilacapkab.go.id/wp-includes/css/pragmatic/

https://karangsembung-nusawungu.cilacapkab.go.id/wp-includes/css/garansi-kekalahan-100/

https://banjarwaru-nusawungu.cilacapkab.go.id/wp-includes/js/thailand/