Árfeltüntetés
A kereskedőknek az üzletben árusított valamennyi termék eladási és egységáráról írásban kell tájékoztatnia a fogyasztókat.
A vásárlónak egyértelmű, világos információt kell nyújtani arra vonatkozólag, hogy mennyi az áruért ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó forintösszeg. Az ártájékoztatást a terméken, a termék csomagolásán, vagy a termékhez egyéb módon rögzítve kell feltüntetni. Ha a termék mérete, jellege, vagy a fogalmazás körülményei ezt nem teszik lehetővé, a termék mellett elhelyezett polccímkén vagy rögzített árjegyzéken kell a fizetendő árat közölni oly módon, hogy a termék és a hozzá rendelt eladási ár egyértelműen, és különösebb nehézség nélkül beazonosítható legyen.
Az egységár feltüntetése arra szolgál, hogy a fogyasztó egyszerűen összehasonlíthassa az azonos vagy hasonló rendeltetésű termékek árát. Az egységárat mindig egy egységnyi árura vonatkozóan kell megadni, abban a mértékegységben, amelyben az adott árut értékesítik (Ft/db, Ft/l, Ft/kg stb.). A fenti szabály alól kivételt képeznek az 50g, 50ml és 50cm alatti csomagolási egységű vagy méretű, továbbá az automatából árusított termékek; azok az áruk, ahol az eladási ár megegyezik az egységárral; az egy csomagban levő, illetve a különleges díszcsomagolásban kínált áruk, valamint az ételek elkészítéséhez egy csomagban árult termék.
Többes árfeltüntetés
A Fogyasztóvédelmi törvény előírásai szerint, abban az esetben, ha egy termékhez rendelve egyidejűleg több ár is feltüntetésre került, a kereskedőnek kötelessége biztosítani a fogyasztónak, hogy az alacsonyabb áron vásárolhassa meg a terméket.
Szezonális ajándékcsomagok, akciók
A jogszabály megtévesztőnek minősíti az olyan kereskedelmi gyakorlatot, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti a fogyasztót, vagy ilyen megtévesztésre alkalmas az áru lényeges jellemzőire vonatkozóan, és ezáltal a vásárlót olyan döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.
Így például körültekintően kell eljárnunk a kettőt fizet hármat kap típusú ajánlatok esetén, hiszen előfordulhat, hogy valójában nincs szó ingyenes juttatásról, mert az “ajándék” termékért éppúgy vételárat fizet a fogyasztó. Sőt olyan jogellenes esetekkel is találkozhatunk, hogy a termékek egyenként történő megvásárlása kedvezőbb lenne a fogyasztóra nézve, mint az “akciós”-nak mondott csomag megvétele.
Az akciós termékek esetén a terméken mindig a kedvezménnyel csökkentett eladási- és egységárat kell feltüntetni, nem elegendő kizárólag a kedvezmény mértékéről tájékoztatni a vásárlót, hiszen a fizetendő ár egyértelmű megjelölésére kötelez a jogszabály. A kedvezményes árú termékeket mindig úgy kell elhelyezni az üzletben, hogy azok jól elkülöníthetőek legyenek az akcióban nem szereplő áruktól.
Reklamáció
A fizetésnél kapott blokkot illetve számlát tanácsos megőrizni, hiszen előfordulhat, hogy csak a vásárlást követően figyelünk fel arra, hogy a pénztárnál a vásárolt termékért a feltüntetettnél vagy a meghirdetettnél magasabb árat számoltak fel. “A pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el” kiírás nem mentesíti a kereskedőt attól, hogy a jogsértő magatartásának következményeként keletkező fogyasztó kifogásokat rendezze.
BALÁZS & HOLLÓ Ügyvédi Iroda