Sem a cég, sem a vevő nem fog megmaradni, vagy csak addig, ameddig nincsen megfelelő versenytárs, aki jobban tudja a piacra és a vevő igényeire szabni a tevékenységet. Ez természetesen szintén csak akkor igaz, ha a vevő felnőtt módon, és a saját érdekei alapján, teljesen racionálisan dönt. Ha ez a felnőtt, piaci felfogású gondolkodásmód még nem alakult ki, akkor a cégek képesek egy extra-profitot csinálni, mert nem kell annyira a vevői érdekeltségeket figyelembe venni, mint egy fejlett, demokratikusan működő piacon. Az a jelenség is gyakran tapasztalható is a magyar piacon, hogy nagyvállalatok egyáltalán nem kezelik az ügyfelet vevőként, még ha is az anyacégnél ezt nagyon jól alkalmazzák is.
Sajnos azonban ma olyan alapvető és világszerte elterjedt menedzsmentirányítási eszköz, mint a BalanceScorecard, a cég profitot fontosabbnak tartja mint a vevőelégedettséget – A költségcsökkenés fontosabb cél, mint a vevőért való küzdelem.
A stratégia alapján el kell egy cégnek azt érni, hogy a piac is megérezze, hogy mi a cég stratégiája, és ennek érdekében milyen marketingeszközökkel kell a piacon megjelenni:
A marketingeszközöknél meg kell különböztetni a “inbound” és a “outbound” marketing eszközöket. A hagyományos eszközök outbound marketing eszközök, a lényeg az, hogy reklámozunk a cégünket, a termékeinket, a “brand”-ünket, hogy a vevő vásároljon nálunk.
Az inboundmarketing teljesen más elven alapul. Itt a cégünk hírneve, a brand-ünk csak másodlagos fontosságú. Itt inkább az számít, hogy tudást, illetve lehetőséget adunk, teljesen a termékeinktől függetlenül kapcsolatba léphessenek velünk. Motiváljunk a vevőt, hogy kompetensnek érezzen minket, hogy meg tudjuk oldani a problémáját.
Nézzünk most néhány outbound eszközt:
Marketingeszköz | Alkalmazás |
Weboldal: | Vállalkozás és termékek, szolgáltatások bemutatása, akár több nyelven Online értékesítési felület (webshop) Interaktív platform a vevőkkel (blog jellegű honlap) Más webes források egyetlen közös egységként való megjelenítése (hivatkozások, linkek) Multimédiás eszközök széleskörű alkalmazása Közösségi oldalak marketing célú alkalmazása … |
Telemarketing: | piackutatás adatbázis építés időpont egyeztetés ügyfélszolgálat kintlévőség kezelés ügyfélkezelés … |
Aktív CRM: | Ügyfélkapcsolatok kezelése Vevőszerzés Marketing, Marketingkoordinálás és az üzleti folyamatok általános menedzselés Marketingstatisztikák, PÜstatisztikák |
Email marketing: | Gyors, mérhető, hatékony és olcsó kommunikáció Akciók, árkedvezmények kampányszerű meghirdetése Közvetlen vevői elérés… |
Reklámtábla, plakát stb: | A vizuális kommunikáció alapvető eszközei, a legváltozatosabb felületeken, méretben és anyagban kül-vagy beltéren. Lényeg a figyelemfelkeltés, az egyediség, látványosság |
Reklámspotok, digitális megoldások: | A vizuális reklám mára túllépett a klasszikus szerepen: egyre inkább bevonja a célközönséget egyfajta játékba, célja, hogy körbevegye és még csábítóbb módszerekkel keltse fel a termék iránti érdeklődést. |
POS | Eladáshelyi reklám: olyan reklám megjelenési formák, amelyek a vevőt az üzletben tájékoztatják az áruk és szolgáltatások vásárlási lehetőségeiről. (szórólapok, katalógusok, megállítótáblák, kirakat, kóstoltatás, hangos reklám, stb…) |
Kiállítások: | Komplex marketing kommunikáció Vásárok, kiállítások a gazdaság és kereskedelem iránytűi, nagy piacbefolyásoló hatással, sajátos és komplex eszközrendszerrel propagálja, népszerűsíti a termékeket, szolgáltatásokat |
Vásárok, kiállítások a gazdaság és kereskedelem iránytűi, nagy piacbefolyásoló hatással,
sajátos és komplex eszközrendszerrel propagálja, népszerűsíti a termékeket, szolgáltatásokat
A következő részben azt fogjuk áttekinteni, hogy melyek a modern inbound-marketing legfontosabb eszközei, mi a marketing mix, amelynek a megfelelő és kompetens alkalmazása napjainkban a cégek sikeréről vagy sikertelenségéről dönt.