Minden egyes vállalkozás más és más, így az egyes cégeknél a marketing eszközök különböző kombinációja lehet hatékony. Mindenkire egyformán érvényes recept nem létezik. Érdemes azonban minél nagyobb energiát fordítani a marketingre: Minél több marketing, annál több üzlet.
Van azonban néhány marketing eszköz, ami szinte kihagyhatatlan:
- Ha a vállalkozás már elindult, akkor bizonyára az indulást megelőzte egy alapos piackutatás, felmérve az igényeket, a piacot a fogyasztói szokásokat, a célcsoport nagyságát, ez az üzleti sikerhez elengedhetetlen.
- A piackutatást követi egy marketing terv, amely rögzíti a célokat, a célok eléréséhez szükséges lépéseket, mérföldköveket és feladatokat. A marketing terv mindig tartalmaz határidőket és költségtervet is. Nem kell hosszas leírásokba bocsátkozni, de ahhoz, hogy a cég a kitűzött célok felé elérhessen, pályán kell maradnia.
- Kell egy nagyon jó termék vagy szolgáltatás. Tényleg legyen jó! Ablakon kidobott pénz a reklámra, ha maga a termék és a szolgáltatás fabatkát sem ér. Lehet, hogy egyszer ugyan megveszik, de soha többé, és a rossz hír nagyon gyorsan terjed….
- Fordítsunk hangsúlyt a márkára is. Ez sokkal többet jelent, mint logótervezést. Fejezze ki mindazt a sok pozitívumot, amit érezni, hallani, gondolni lehet az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.
- A márkához kapcsolódóan legyenek profi marketing anyagaink: névjegykártya, brosúra, katalógus, autómatrica, nyomtatott vagy e-mailes hírlevelek, stb.
- Kell egy ütős honlap. Legyen magával ragadó, adjon információt, ezáltal értéket a látogatóknak. Legyen hasznos mind az új látogatónak, és terelje őt az eladási tölcsér belseje felé. Ugyanakkor legyen hasznos a régi vásárlónak is, azaz a visszatérő látogatónak is, érje el azt, hogy újból érdeklődjön a cég termékei vagy szolgáltatásai iránt.
- Vezessünk adatbázist az érdeklődőinkről, a vásárlóinkról. Rendszeresen kommunikáljunk – tartsuk cégünket a tudatukban- hírlevelezzünk, e-mailezzünk, telefonáljunk rendszeresen velük.
Marketingben mik az új tendenciák?
A marketing szakértők nem győznek elég gyorsan tanulni és képben maradni, annyira gyorsan fejlődő területről van szó. Természetesen az eszközök bővítése a lehetőségek szélesítését jelenti, a megkötött üzletek száma, a bevétel egyre nagyobb lehet a marketing szélesebb körű használatával. Az alábbiak nem feltétlenül számítanak új tendenciának, viszont a használatuk, a használhatóságuk napról napra változik. Új lehetőségek jönnek és a régebbiek átalakulnak.
- Ki kell használni az üzleti találkozók, a céges kapcsolatépítő rendezvények előnyeit. Soha nem lehet elég céges ismerősből.
- Fordítsunk hangsúlyt PR cikkek megjelenésére. Sztorizzunk, kerüljön be a cég neve online, offline magazinokba.
- Használjuk ki a közösségi média adta lehetőségeket: Facebook, LinkedIn, YouTube, blogolás, stb…. Érjünk el minél több emberhez a célcsoportunkból.
- Szervezzünk rendezvényeket, konferenciákat, növeljük a cég szakértői státuszát az adott területen.
-
Éljünk a Google reklám lehetőségeivel, a Google AdWords-szel, használjuk ki a remarketing funkciót is.
Miért érdemes kiszervezni a marketinget?
A marketing hihetetlenül gyorsan fejlődő területe a vállalkozásnak. Ami egy évvel ezelőtt újnak, hatékonynak számított, az már nem biztos, hogy az idén is az. Hónapról-hónapra, napról napra rengeteg újdonság van ezen a területen. Nem könnyű lépést tartani ezzel a cégvezetőnek a napi teendők mellett. Külső szemlélőként egy marketing tanácsadó olyan dolgokat, hibákat, tennivalókat is meglát, amit belülről a megszokás miatt talán soha nem fedeznének fel. Nemcsak tanácsadással, hanem a vállalkozás marketing feladataival is érdemes külsős céget megbízni. Egy marketing kiszervezéssel foglalkozó cég kellő rutinnal és tapasztalattal rendelkezik a marketinges folyamatok gyors és hatékony megvalósításában, amit egy saját, belső marketinges nem feltétlenül képes idő hatékonyan és a kellő minőségben megvalósítani.
Hogyan válasszunk?
A legfontosabb tényezők:
- Szakértelem, gyakorlati tapasztalat, tanulmányok. Érdemes megnézni a marketing outsourcing cég vagy marketing tanácsadó cég honlapján a bemutatkozó részt (Rólunk, Bemutatkozás, Kapcsolat). Olyan céget semmiképp ne válasszunk, ahol csak egy űrlapon keresztül tudjuk felvenni a kapcsolatot és semmiféle információ nincs, ki van a honlap mögött. A szakértelmet még pontosabban ellenőrizhetjük, ha a LinkedIn-en is megnézzük az illető profilját.
- Referenciák. Milyen referenciákat tud felmutatni a cég vagy tanácsadó? Mely területeken voltak sikeres projektjei.
- Árajánlatok. Lehetőség szerint több helyről kérjünk be árajánlatot. A választást ne csak egyszerűen az ár befolyásolja, hanem az ajánlat kidolgozottsága, a gyorsaság is.
Miért érdemes kiszervezni a marketinget?
Szakértői csapattal dolgozhat együtt: profi marketinges, gyakorlott grafikus, webdizájner, SEO szakértő stb. – mely magas színvonallal és hatékonysággal párosul. Rengeteg időt takarít meg: sok utánajárástól kíméli meg magát: pl. megfelelő nyomda kiválasztása, legjobb árak marketing eszközökre.
Kell-e a Facebook a céges marketinghez vagy inkább kerülendő?
A Social Media nagyszerű találmány, ezen belül a céges Facebook kommunikációval elérhetjük, hogy közvetlenül és interaktívan kapcsolatunk legyen a célközönséggel. Rendkívül fontos és hasznos következtetéseket tudunk levonni. Én azt látom, hogy a Facebook kiváló platform a célközönséggel való kommunikációra, gyors interakcióra.
És a legjobb eszköz arra, hogy a FB oldal rendszeres olvasóját betereljük az eladási tölcsérbe. Itt a rendszeres, informatív FB posztolás és a hirdetés együttesen hoz eredményt.
Göcző Ágnes
Marketing Jam
(kisvállalati marketing tanácsadó, szövegíró és marketing „megvalósító” www.marketingjam.eu)