A KKV szektor felvirágoztatásáról beszél sok kormányzati és civil vezető.
Szinte mindenki megállapítja, hogy a közgazdasági, jogi marketing tudáshiány az, ami a legnagyobb hátrányt jelenti. Jogi szempontból melyek azok a pontok, amire a leginkább felhívná a “kicsik” figyelmét?

Lehet, hogy furcsán fog hangzani, de csak azt tudom javasolni mindenkinek, hogy maradéktalanul tartsa be a jogszabályokat. Az nem jó megoldás, hogy a vállalatok egyik fele betartja, a másik fele meg nem a szabályokat. Sokan “takarékosságból” nem fizetnek meg ügyvédet, de közben azzal nem számolnak, hogy a büntetések a leggyakrabban az ügyvédi díjak sokszorosát is elérik. Javaslom azt is, hogy az ügyvédi megbízások proaktívak és ne tűzoltó jellegűek legyenek. Az ügyvéd egy hiba után nem olcsón, és jó esetben is csak arra képes, hogy a legenyhébb büntetési tételt harcolja ki. Ennél sokkal jobb pozíció a megelőzött baj, ahol nincsen büntetés, csak ügyvédi díjat kell fizetni. A cég rendelkezzen egy általános ügyvéddel, és ha kell, specialistákat is bevonhat. Az ügyvédi irodák, az ügyvédek az idejüket és a szaktudásukat árulják. A leggyakrabban ezért számolnak óradíjban. Egy-egy ügyre megmondják, mennyi lesz az időráfordítás. Egy-egy nehezebb témában az ügyvezetők ezen felül külön konzultációt is kérhetnek.

Nagyon sok jogi iroda versenyez ma a piacon. Mennyire jellemző a specializálódás a csapatok között?

Elvben jó lenne a specializáció. A valóságban ma mindenki mindent ígér magáról. Sajnos nehéz a választás. Egy érdekes példa lehet: a Bauhaus áruházlánc magyarországi indulásakor, a cég németországi ügyvédje vette a fáradságot, és az internetről, valamint más forrásokból is áttekintette azokat az irodákat, amelyek azt állították magukról, hogy értenek az építőipari joghoz. Több, mint háromszáz ilyen irodát talált, ezek közül azonban csak három olyat, akik a témában valóban rendelkeztek megfelelő referenciával. Ez nem a reklám helye, de végül minket választottak. Egyszóval kellene a specializáció, de ma ritka az ilyen. A mi irodánkban 7 jogász dolgozik. A fő specialitásaink: cégjog, munkajog, idegenrendészet, építőipar, közbeszerzés, környezetvédelem, vállalat-felvásárlás, zöldmezős beruházások, szellemi alkotások. Persze, nem minden jogászunk van otthon valamennyi területen.

Kiemelten jók vagyunk a perjogban. Kevesen tudják, hogy a perek megnyerésének elsősorban a profi pervezetés a lelke. Megéri jól perelni!

Szűkül a fizetőképes kereslet, sokan meggondolják a lépéseiket, ennek minden bizonnyal hatása van a jogi megrendelésekre is. Hogyan marketinggel egy jogi iroda?

Sajnos az Ügyvédi Kamara önkorlátozó döntése, hogy a mi szolgáltatásainkat nem szabad közvetlenül hirdetni. Ezzel mi nem feltétlenül értünk egyet, de az is igaz, hogy a mi szakmánk talán a bizalmi területek közt is az elsők között van. Ha lehetne, akkor sem adnánk fel hirdetéseket. Ritkán választunk orvost, fodrászt, gyermekfelügyelőt, szobrászt hirdetésből. Ilyen az ügyvédi szakma is. Mi konferencia részvételekkel, civil szervezeti jelenléttel és a jó hírű munkánkkal vagyunk jelen a piacon.

Szeretjük a KKVHÁZ oldalt is, érdemes ellátogatni a cikkeink közé!
Tovább Dr. Holló Dóra telkére!