A NAV innovációs képessége a kutató vállalatokéval vetekszik. Ebből kaptunk ízelítőt.
Megrendezésre került a III. Adószakmai Egyeztető Fórum. Stílusoson az online térben, tömören, időt kímélve az ország minden pontjáról elérhetően. A rendezvényt immár harmadik éve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal illetve a KKVHÁZ – a Magyar Gazdaság Kávéháza közösen szervezik.
Az együttműködést az alapozta meg, hogy a felek keresték annak a módját, miként tehetnek többet a gazdaság versenyképességének a növeléséért.
Kiderült, hogy a mikró- és kisvállalati szektornak a becsültnél is jelentősebb szerepe van a magyar gazdaság fejlődésében. Az 500 ezresre becsült vállalkozástömegnek nem elhanyagolható a termelési és a fogyasztási potenciálja. Ami különösen figyelemreméltó, hogy a számossága miatt a kormányzati tájékoztatási kapacitásokat (elsősorban a NAV) is legnagyobb részt ez a szektor veszi igénybe. Az már társadalompolitikai kérdés, hogy a kisvállalati tömeg a lakosság és a vállalati szféra határán elhelyezkedve nagyon számottevő közhangulat-meghatározó tényező.
A mikró- és kisvállalati szektorban a versenyképesség persze nem ráolvasással terem. Rendkívüli erőfeszítéseket kell tenni a cégvezetők képzésében.
Ebben a képzési kihívásban kiemelt szerepe van a könyvelők, könyvvizsgálók, adótanácsadók társadalmának (KKA). Ezt a látszólag kézenfekvő felismerést a NAV és a KKVHÁZ tette. A felismerés lényege, hogy a cég számviteli és adózási rendszereit nem szabadna a cégvezetők folyamatos tájékoztatása, kontrolling anyagok átadása nélkül végezni. A segítők (KKA) tegyenek erőfeszítéseket a cégvezetési kultúra erősítésére. A NAV évek óta innovatív megoldásokkal támogatja a vállalkozások és segítőik adózási, gazdálkodási adatokhoz való hozzáférését, valamint az adókötelezettségek egyszerűbb teljesítését.
Erről szólt idén is az Adószakmai Egyeztető Fórum.
A rendezvény felvezetőjében Tamásné Czinege Csilla, a NAV adószakmai elnökhelyettese ismertette a NAV legújabb fejlesztéseit. (A beszámolót a videóban nézheti meg.)
Egyebek mellett szóba került:
– Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás
– Ügyfélportál
– NAV Infóvonal
– e-SZJA-rendszer; e-ÁFA rendszer,
– Online Számlázó program
– NAV Mobilapplikáció
– eNyugta rendszer
– Adategyeztetési eljárás
A felvezető előadást, virtuális „ kerekasztal” megbeszélés követte.
Szót kapott Kiss Tamás, a SALDO Zrt vezérigazgató-helyettese. A nagy hagyományokkal rendelkező cégük, a vállalati világ szinte teljes méretspektrumán dolgozik. Beszélt a NAV és a SALDO kiváló kapcsolatáról és kendőzetlenül az ún. segítők érdekeltségi tényezőiről is.
A beszélgetés érdekes adaléka volt Labossa Ildikó számviteli oktató megszólalása is. Az EDUTUS Egyetem tanára arról beszélt, hogy a felsőoktatásban és a felnőttképzésben milyen szintjei vannak a számviteli képzésnek és a kisvállalatoknál milyen ismeretek a legfontosabbak.
A kisvállalati szférát a Medplast 2000 Kft. vezetői jelentették. Péter Ferenc ügyvezető és Schmidt Andrea helyettes az adminisztratív feladatokat értékelték kisvállalat-vezetői szemszögből.
Az esemény újdonsága ezúttal az volt, hogy Tamásné Czinege Csilla Elnökhelyettes Asszony legnagyobb meglepetésére Gulyás József a KKVHÁZ elnöke – az esemény moderátora – azt kérte, hogy a KKVHÁZ öt virtuális kávéházi asztalához intézzen 1-1 kérdést, olyat, aminek a válaszai a NAV munkáját segítenék.
Elnökhelyettes Asszony a következő kérdéseket fogalmazta meg:
1. A NAV jól eltalálja-e és megfelelő eszközzel szólítja-e meg az egyes adózói köröket a hozzájuk intézett kommunikációival?
2. A NAV adózóknak írt levelei kellően érthetőek-e? Milyen érzésekkel fogadják ezeket a „megszólításokat”?
3. Mi a vélemény az Ügyfélportál szolgáltatásairól, mik az esetleges fejlesztési igények?
4. A mesterséges intelligenciát miként használhatná a NAV az adózók érdekében?
5. Mi a véleményük a NAV Mobil applikációról, milyen fejlesztéseket javasolnak?
A kerekasztal-beszélgetések vezetői kiváló szakemberek voltak:
1. Dr. Halász Rita, Blockchain Magyarország elnökhelyettes
2. Jancsa-Pék Judit, Leitner-Leitner adótanácsadó partner
3. Gáspár Péter Pál, GPP és Társai Kft. ügyvezető igazgató
4. Katona Róbert, FORPSI IT manager
5. dr. Báthory-Király Kata, SALDO Zrt. tanácsadó igazgatóhelyettes
És végül lássuk a javaslatokat az egyes „kávéházi vitaasztaloktól”
1. A jogkövető adózókat a NAV partnerként kezeli. Ugyanakkor a nem jogkövető adózóknál az adóhatósági fellépés időnként túlzott, és nem mindig igazodik a jogsértés nagyságához. A kisvállalati hibázásoknál – legalább is először – méltányos lenne, ha nem a nagyvállalatokkal megegyező büntetőtarifákkal kerülnének számonkérésre
A NAV tájékoztató – figyelemfelhívó – levelei a kisvállalati vezetők számára nem mindig érthetőek. Az adózók megszólításánál nagyobb figyelmet kellene fordítani a közérthetőségre.
A NAV empatikus hozzáállása már országosan példaértékű, de ennek a fejlesztése a kisvállalatok felé fokozható.
A kisvállalati mobilhasználat indokolja, hogy a NAV fejlesztéseiben az APP-ok használata prioritást élvezzen. Ugyanakkor ez nem lehet kizárólagos irány, mivel például egy könyvelő nem fogja mobiltelefonon készíteni az adóbevallásokat.
A NAV tervszerűen olyan szakmai támogatást adjon a könyvelők felé, ami tovább tud jutni a kisvállalati vezetők felé.
A jogszabályalkotás folyamatában a NAV is szereplő. Kritikaként került megfogalmazásra, hogy míg a nagyvállalatoknak és képviselőiknek lehetőségük van véleményüket kifejteni a jogalkotás vagy a fejlesztés folyamatában, a KKV szektornak erre korlátozottabbak a lehetőségei. Kérjük, hogy az egyes fejlesztések során a KKV segítők véleménye legyen kikérve, ne csak utólag.
2. A NAV levelezésekben a hibakódok visszakeresése még a felkészültebb segítőknek is gondot okoz néha.
A NAV sokat fejlődött az ügyfelekkel való kapcsolattartásban, egyre jobban bevonja az adózási segítőket (pl. Adókerekasztal).
A levelek címzése és/vagy belső szövegezése nem mindig tisztázza, mely ügyfélnek szól.
A felnőttképzésben, a felsőoktatásban érdemes lenne a NAV rendszereit oktatni. Ennek a hatékonysága felmérhetetlen előnyt jelentene minden szereplőnek. Ehhez szükség lenne a NAV rendszereihez tesztkörnyezet, oktatókörnyezet biztosítása.
Az új fejlesztéseknél az átállás a legnagyobb kihívás. Úgy kell előrelépni, hogy a régi rendszerek közben a rendelkezésre álljanak. (ONYA; ÜPO stb.)
3. A NAV szolgáltatásainak használatakor ne kelljen alkalmazásonként külön-külön belépni a rendszerbe, hanem legyen egy olyan belépő felület, ahonnan menüpontonként elérhető az összes NAV-szolgáltatás.
A mobil APP és az asztali gépek arculata, struktúrája egyezzen meg, mert egy váltáskor nehéz a tájékozódás.
Kérjük az adónaptár funkció automatikus élesítését: például ha egy bevallás alapján adófizetési határidő következik, előtte push-üzenet figyelmeztessen erre.
4. Ügyfélszolgálati chatbot használatát javasoljuk, automatikus válasszal az alapkérdések tekintetében. Az összetettebb kérdésekben a chatbot a megszokott csatornákra irányíthatja az ügyfelet.
Legyen (0-24) elérés, amit a chatbotok tudnak biztosítani. Egyszerűbb kérdésekre akár éjszaka is választ tudna adni, így már nem kellene másnap munkaidőben telefonálni.
Tömeges kérdések kezelése chatbottal – bonyolult kérdés automatikus átkapcsolás emberre.
A jogszabály változások automatikus követése – ez azonban nehéz, mert a gyakran változó szabályok miatt a mesterséges intelligenciát is folyamatosan frissíteni, tanítani kellene.
5. Alapvetően az ügyfelek ódzkodnak a mélyebb szakmai kérdésekben a mobiltelefon használatától, inkább az egyszerűbb lekérdezéseknek, bejelentéseknek lehet a terepe.
Az egyszerűsített foglalkoztatás mobil applikáción történő bejelentése jó szolgáltatás lehet, azonban a „sima” munkaviszony-bejelentés már megfontolandó, mert több a hibázási lehetőség.
A mobilapplikáción keresztül történő e-nyugta adást nagyon várják.
Igazolások kiadását és elfogadását például bankok felé (Bankszövetség).
Tudásbázis APP – olyan kérdésekben, amelyekkel a KKV-k a könyvelőket keresik meg, a könyvelők munkáját segítendő, működhetne egy vállalkozói tudásbázis applikáció.
Határidő figyelmeztető szolgáltatások.
Megfontolandó lenne a fejlesztésekben a lassabb haladás, mert a KKV-szektor nehezebben tudja követni a változásokat.
A nyitóbeszélgetést teljes egészében itt tekintheti meg: