Felvásárlás – cégegyesülés – generációváltás: Szükséges lehet-e egy KKV-nak a GVH-hoz fordulnia?
A Versenytörvény szerint csak a nagyobb léptékű, a gazdaság szempontjából lényeges vállalategyesüléseket kell bejelenteni a Gazdasági Versenyhivatalhoz előzetes engedélyezésre: a bejelentési kötelezettség a 15 milliárdos összesített éves árbevételű cégek összefonódására vonatkozik. Ez alapján elsőre úgy tűnhet, hogy csak nagyvállalatok közötti fúziókat vizsgál a Hivatal.
Szintén be kell ugyanakkor jelenteni egy tranzakciót a hatóságnál, ha az érintett vállalkozások árbevétele együttesen meghaladja az 5 milliárd Ft-ot, és felvetődik, hogy az összefonódás jelentős mértékben csökkentheti a versenyt, mivel a GVH – belátása szerint- ezeket a fúziókat is megvizsgálhatja.
Továbbá ha a 15 , illetve 5 milliárdos küszöbérték elérése több kisebb cég árbevételéből adódik össze, akkor azok akár egy KKV-t is érinthetnek.
Miért van szükség fúziókontrollra?
A versenyszabályozás a megkerülhetetlen, monopol-helyzetű vállalkozások kialakulásának megakadályozását is célul tűzi ki, elsősorban a vállalatok összefonódásának ellenőrzésén keresztül. A vállalkozások fúziója esetén – ha szükségesnek tartja a döntéshez – a GVH versenyfelügyeleti eljárás keretében vizsgálhatja meg, hogy semmilyen piaci szerkezet nem sérül-e az, egyesülést követően létrejövő vállalat nem kerül-e valamely piacon olyan túlsúlyba, amely a verseny érdemi csökkenésével járhat. Szükség esetén a GVH előzetes vagy utólagos feltételt, illetve kötelezettséget is előírhat az összefonódás hátrányos hatásainak mérséklése érdekében (pl. vállalkozásrészek, vagyontárgyak elidegenítésének tilalma, vagy valamely közvetett résztvevő feletti irányítás megszüntetése).
Fúziókontroll helyi szinten
A GVH a fúziók ellenőrzése során, versenyfelügyeleti eljárásában nem csak az országos szintű, hanem a helyi piacok egyensúlyát is vizsgálja, így közvetett módon voltaképpen védi a helyi KKV-k érdekeit is.
A közelmúltban a hatóság például azt vizsgálta, milyen versenyhatásai lehetnek annak, ha a Media Markt a győri Tesco áruházban eladótéren belüli, ún. shop-in-shop üzletet működtetne. A tranzakció versenyre gyakorolt hatása, a vele járó hatékonysági előnyök és hátrányok mérlegelése során a GVH városi versenytársakat, vagyis a műszaki fogyasztási cikkek kiskereskedelmi értékesítésének helyi piacát is felmérte. A vizsgálat végül azzal a megállapítással zárult, hogy az összefonódástól nem várhatóak káros versenyhatások, így a GVH jóváhagyta a tranzakciót.
Szintén helyi piaci szinten vizsgálta a GVH versenytorzulás lehetőségét a közelmúltban, amikor jóváhagyta a MOL irányításszerzését öt településen a Mobil Petrol benzinkútjai felett: a GVH kötelezettségek előírása mellett engedélyezte a feleknek a felvásárlást, így egyes településen a fogyasztók literenként kb. 5-7 olcsóbb üzemanyaghoz juthatnak a jelenlegi árszintnél.