Olvassa el minden kisvállalat vezető és a könyvelő társadalom.
A KKVHÁZ leginkább arról nevezetes, hogy problémákat tár fel, azokat rangsorolja és javaslatokat is tesz a megoldásukra. A kormányzat hivatalai közül kiemelkedően jó az együttműködés a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal.
Tamásné Czinege Csilla, NAV adószakmai elnökhelyettese vezetésével a hivatali szakterületek észrevételezik, befogadják a javaslatokat, felvetéseket.
Álljanak itt ékes bizonyítékként, a legutóbbi adószakmai konferenciánk felvetései és Elnökhelyettes Asszony válaszai. Nem csak tanulságos és ismeretátadó, hanem inspiratív is. Van értelme kérdezni, javasolni!
Tisztelt Elnök Úr!
A KKVHÁZ Országos Adószakmai Egyeztető Fórum „kávéházi vitaasztalok” által megfogalmazott javaslatokat mindenekelőtt köszönjük, azok építő jellegűek. Engedje meg, hogy azok közül néhányra reagáljak:
1. Kommunikáció
Felvetés: „A NAV tájékoztató – figyelemfelhívó – levelei a kisvállalati vezetők számára nem mindig érthetőek. Az adózók megszólításánál nagyobb figyelmet kellene fordítani a közérthetőségre. NAV levelezésekben a hibakódok visszakeresése még a felkészültebb segítőknek is gondot okoz néha.”
A NAV – felismerve a jogos adózói igényeket – 2019 óta Közérthetőségi Programot működtet az egyszerűbb és érthetőbb adózásért: az ügyfeleknek küldött tájékoztató, illetve figyelemfelhívó levelek jelenleg is a közérthetőségi szempontok figyelembevételével íródnak. A hivatali kommunikáció az elmúlt években hatalmas utat járt be, a szakmaiság és érthetőség egyensúlya kiemelt szerephez jutott, és a jövőben, ha lehet, még nagyobb hangsúlyt kap. Eddig a program keretében több mint 30 ezer oldalnyi, adózóknak szóló levelet, tájékoztatót, űrlapot, információs füzetet és kitöltési útmutatót egyszerűsített a NAV.
Jelenleg is zajlik a kata- és kiva-, valamint az áfabevallás hibakódjainak közérthetőségi felülvizsgálata, a járulékbevallások hibakódjait pedig tavaly dolgoztuk át, ezek a módosítások a 2025. évi járulékbevallásokban már megjelentek.
2. Chatbot
Felvetés: „Ügyfélszolgálati chatbot használatát javasoljuk, automatikus válasszal az alapkérdések tekintetében. Az összetettebb kérdésekben a chatbot a megszokott csatornákra irányíthatja az ügyfelet.
Legyen (0-24) elérés, amit a chatbotok tudnak biztosítani. Egyszerűbb kérdésekre akár éjszaka is választ tudna adni, így már nem kellene másnap munkaidőben telefonálni.
Tömeges kérdések kezelése chatbottal – bonyolult kérdés automatikus átkapcsolás emberre. A jogszabály változások automatikus követése – ez azonban nehéz, mert a gyakran változó szabályok miatt a mesterséges intelligenciát is folyamatosan frissíteni, tanítani kellene.”
A chatbot ügyfélkapcsolatokban való alkalmazási igénye, szükségessége ügyfél- és hivatali oldalról is valós. Az MI-támogatás bevezetésének lehetőségét jelenleg pilotprojektben vizsgáljuk. Ennek sikere esetén, következő lépésként lehet a chatbotszolgáltatások bevezetéséről döntést hozni. A pilotprogramba szívesen vesszük a KKVHÁZ bekapcsolódását is.
Elsődleges célunk, hogy az ügyfelek állandó és stabil szakmai segítséget kapjanak telefonon és írásban egyaránt, mindezt úgy, hogy az érintett területek munkaterhelése csökken, az ügyintézési és ügyfélkapcsolati hatékonyság pedig nő.
A közvetlen ügyfélkapcsolatokban a NAV a kvázi véletlenszerű, jogszabályoktól eltérő válaszadás lehetőségét nem kockáztathatja, ezért a generatív mesterséges intelligencia használatát elsősorban az ügyintéző-támogatás területén vizsgáljuk.
Tapasztalataink szerint a kkv-szektorban tevékenykedő vállalkozások általában a „laikus” adózók körébe tartoznak, kevésbé ismerik az intézményrendszereket, az adózási fogalmakat. Ennek megfelelően egy chatbot ebben a körben főként az egyszerűbb, illetve sematizált kérdések-válaszok, valamint az általános tájékoztatás körében lehet eredményes.
NAV stratégiájának része az ügyfélszolgálatok megújítása, az interaktív tájékoztatás fejlesztése, a korszerű online eszközök bevezetése, az önkiszolgáló lehetőségek kialakítása, és az elektronikus ügyintézési és kommunikációs lehetőségek kiterjesztése. A folyamatosan elérhető ügyfélszolgálati chatbot kialakítása mind a telefonos, mind pedig az írott kommunikációs csatornák bővítését eredményezné.
3. Mobilapp:
Felvetés: A kisvállalati mobilhasználat indokolja, hogy a NAV fejlesztéseiben az APP-ok használata prioritást élvezzen. Ugyanakkor ez nem lehet kizárólagos irány, mivel például egy könyvelő nem fogja mobiltelefonon készíteni az adóbevallásokat. Alapvetően az ügyfelek ódzkodnak a mélyebb szakmai kérdésekben a mobiltelefon használatától, inkább az egyszerűbb lekérdezéseknek, bejelentéseknek lehet a terepe. A NAV tervszerűen olyan szakmai támogatást adjon a könyvelők felé, ami tovább tud jutni a kisvállalati vezetők felé. Az egyszerűsített foglalkoztatás mobil applikáción történő bejelentése jó szolgáltatás lehetne, azonban a „sima” munkaviszony-bejelentés már megfontolandó, mert több a hibázási lehetőség. A mobil APP és az asztali gépek arculata, struktúrája egyezzen meg, mert egy váltáskor nehéz a tájékozódás. Nagyon várják igazolások kiadását és elfogadását például bankok felé.
A mobilalkalmazásokkal kapcsolatos javaslatokkal egyetértve engedje meg, hogy megosszam Önnel mobilos fejlesztési irányainkat.
A NAV-Mobil alkalmazásban már megvalósult a képviseleti jogosultság vizsgálatán alapuló hozzáférés, amely új lehetőségeket nyit a képviseletben eljárók számára is. Emellett vizsgáljuk, hogy mely további egyszerűbb szolgáltatásokat lehet a jövőben mobilra adaptálni.
Egyetértünk azzal, hogy „sima” munkaviszony mobilalkalmazáson keresztüli bejelentése folyamat bonyolult és hibakockázata miatt nem célravezető, erre az Eseményalapú Adatszolgáltatási Platform (a továbbiakban: EMAP) rendszer https://kormany.hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/esemenyalapu-adatszolgaltatasi-platform nyújt majd újfajta megoldást. Megjegyezem, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentésére jelenleg is működik mobilalkalmazás (EFO, EFO Plusz).
A felhasználói élmény egységesítését célzó fejlesztések (pl. DÁP designelvek, reszponzív arculat) jelenleg is zajlanak, ennek keretében törekszünk a mobil- és asztali felületek közötti átjárhatóság javítására.
Folyamatban van a NAV-Mobil applikációra az adóhatósági igazolások kidolgozása. A tervek szerint az igazolások elkészültéről, a tárhelyről való letölthetőségéről az adózó push üzenetet kérhet.
4. ONYA-ÜPO
Felvetés: „Az új fejlesztéseknél az átállás a legnagyobb kihívás. Úgy kell előrelépni, hogy a régi rendszerek közben a rendelkezésre álljanak. (ONYA; ÜPO stb.) A NAV szolgáltatásainak használatakor ne kelljen alkalmazásonként külön-külön belépni a rendszerbe, hanem legyen egy olyan belépő felület, ahonnan menüpontonként elérhető az összes NAV-szolgáltatás. Kérjük az adónaptár funkció automatikus élesítését: például, ha egy bevallás alapján adófizetési határidő következik, előtte push-üzenet figyelmeztessen erre. Határidő figyelmeztető szolgáltatások.”
Az ÜPO 2022. júniusi indulása óta az eBEV-vel párhuzamosan működik, biztosítva a zökkenőmentes átállást. Ma már az ÜPO szélesebb szolgáltatási körrel rendelkezik (pl. hiányzó bevallás, eSZJA, ONYA, könyvelői lekérdezések). Ugyanez a metodika érvényes a NAV gép-gép kapcsolat (M2M) fejlesztésre is. Az ÜPO-n keresztül egyetlen azonosítással elérhetők a NAV online szolgáltatásai. Az ÜPO „gyűjtőportálként” minden alkalmazást tartalmaz (például eSZJA, Online Számla, eÁFA). Speciális jogosultságkezelés biztosítja az elsődleges és másodlagos felhasználók belépését. 2024. március végétől elérhető az automatizált adónaptár szolgáltatás, amely a főbb bevallások határidőit a NAV nyilvántartásai alapján rögzíti. A felhasználók push-értesítést is beállíthatnak. A szolgáltatás további fejlesztése folyamatban van, a teljes körű verzió 2026. január 15-ig készül el.
5. Vállalkozói tudásbázis applikáció
Felvetés: „Tudásbázis APP – olyan kérdésekben, amelyekkel a KKV-k a könyvelőket keresik meg, a könyvelők munkáját segítendő, működhetne egy vállalkozói tudásbázis applikáció.”
Köszönjük a javaslatot, átgondoljuk a megvalósítás lehetőségét, különös tekintettel a Digitális Állampolgárság Programra is.
6. Egyéb javaslatok
6.1. Jogszabályalkotásban való közreműködés
Felvetés: „A jogszabályalkotás folyamatában a NAV is szereplő. Kritikaként került megfogalmazásra, hogy míg a nagyvállalatoknak és képviselőiknek lehetőségük van véleményüket kifejteni a jogalkotás vagy a fejlesztés folyamatában, a KKV szektornak erre korlátozottabbak a lehetőségei. Kérjük, hogy az egyes fejlesztések során a KKV segítők véleménye legyen kikérve, ne csak utólag.”
Hangsúlyozom, hogy a NAV nem jogalkotó szerv, jogszabály-módosításokra fogalmazhat meg javaslatot a Nemzetgazdasági Minisztérium részére, illetve véleményezheti az egyes adójogszabály-tervezeteket. Természetesen, ha olyan, jogszabály-módosításra irányuló igény kerül jelzésre, amellyel a NAV egyetért, lehetőség nyílhat annak továbbítására a jogalkotó felé. Ugyanakkor a jogalkotási folyamatnak magának a NAV nem részese, így abba nincs is lehetősége bevonni más szereplőket.
A NAV ugyanakkor az egyes fejlesztések, új szolgáltatások kialakításának folyamatába, tesztelésébe bevonja a külső szereplőket. Ez számos esetben (például ÜPO felület tesztelése, eÁFA tesztelés) meg is történt. Több projektnél (online számlaadat-szolgáltatás, e-nyugta) önálló fejlesztői GitHub felület került létrehozására, ahol bárki elmondhatja a véleményét vagy tehet javaslatot.
A jövőben a KKVHÁZ – amennyiben erre van szándékuk – útján is meg lehetne teremteni a részvételt az egyes szolgáltatások fejlesztésében, kialakításában.
6.2. Differenciált szankcionálás
Felvetés: „A jogkövető adózókat a NAV partnerként kezeli. Ugyanakkor a nem jogkövető adózóknál az adóhatósági fellépés időnként túlzott, és nem mindig igazodik a jogsértés nagyságához. A kisvállalati hibázásoknál – legalább is először – méltányos lenne, ha nem a nagyvállalatokkal megegyező büntetőtarifákkal kerülnének számonkérésre.”
A NAV az adózók magatartásának folyamatos monitorozása – jogkövetési hajlandóságuk – alapján határozza meg az alkalmazott fellépést. A szolgáltató adóhatósággal azok az adózók találkoznak, akik alapvetően jogkövető magatartást tanúsítanak, hibájuk csekély súlyú, és nem szándékos magatartás eredménye. Nem számíthatnak azonban az önkéntes jogkövetés támogatására azok, akik a kötelezettségeiket notóriusan nem, vagy nem helyesen teljesítik.
A jelenlegi bírságolási szempontok kellően rugalmasak ahhoz is, hogy a KKV-k helyzetét a maguk helyén, a nem KKV-khoz képest a tényleges arányokat megtartva lehessen kezelni.
A szankcionálás során ‒ a kifejezetten KKV-k kedvezményes (pozitívan diszkriminatív) elbírálásának megvalósítása helyett ‒ jelenleg is rendelkezésre állnak egyéb opciók, melyekkel értékelhetők a mikro- és kisvállalkozási lét nehézségei. Például méltányossági eljárás keretében is lehetőség van az üzemméret figyelembevételére.
Éppen a súlyos büntetések elkerülése érdekében használja a NAV az idén januárban debütált újfajta jogintézményt, az adategyeztetési eljárást. Az újfajta eljárás lényege, hogy segítségével a NAV úgy szűrje ki a szabályokat szándékosan kijátszó vállalkozásokat, hogy közben a lehető legkevésbé terhelje a jogkövetőket. Egy gyors, digitális kérdőív kitöltésével ugyanis könnyedén tisztázható, hogy a hivatal által észlelt eltérés miből adódott, és a hiányosságok is pótolhatók, így elkerülhető az időigényesebb ellenőrzési eljárás. A kapcsolatfelvétellel az is elválik, hogy a hiba, következetlenség valóban csak figyelmetlenség volt, vagy komolyabb visszaélések húzódnak mögötte.
6.3. Felnőttképzés, felsőoktatás
Felvetés: „A felnőttképzésben, a felsőoktatásban érdemes lenne a NAV rendszereit oktatni. Ennek a hatékonysága felmérhetetlen előnyt jelentene minden szereplőnek. Ehhez szükség lenne a NAV rendszereihez tesztkörnyezet, oktatókörnyezet biztosítása.”
Alapvetően támogathatónak tartjuk, hogy a felnőttképzésben, felsőoktatásban, vagy épp szakképzésekben a NAV rendszerei oktatásra kerüljenek, melyeknek legnagyobb terét a gazdasági és informatikai területek oktatásában érintett felsőoktatási intézményeknél látjuk. Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy a NAV az adózók irányába most is biztosít teszt eléréseket több szakrendszerénél is, mint például azt Online Számla rendszer esetében. Jelenleg bizonyos NAV felületek (például ONYA, ÜPO) tesztelése – technikai, adatbiztonsági okokból – csak a NAV munkaállomásairól lehetséges.
Üdvözlettel,
Tamásné Czinege Csilla
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Központi Irányítás
Adószakmai elnökhelyettes

 
         
                                         
                        
