Nem hiszem, hogy a webshop jelentése túl sok magyarázatra szorul bárki számára 2014-ben. Olyan kereskedésről van szó, ami online (is) árusítja termékeit. Általában egy virtuális kosár segítségével összegyűjti a felhasználó a vásárolni kívánt termékeket, majd véglegesíti rendelését. Az már csak részletkérdés, hogy a kifizetést online előre vagy utólag, esetleg a csomag átvételekor személyesen teszi meg a kedves vásárló. A lényeg ugyanaz, hogy vásárlás és tranzakció le lett folytatva. A terméket használatba veheti annak új tulajdonosa, a kereskedő pedig egy újabb vevővel (és plusz összeggel a számláján) gazdagodott.
A hazai online vásárlások száma is rohamosan nő , de számottevő az elmaradásunk több technikailag fejlett országhoz képest. Milyen okai lehetnek a hazai elmaradásnak?
Ne feledjük, hogy nagy haszonnal nem csak a jól menő ágak járnak, hanem a felívelő iparágak is. Megjósolni (koromból és tapasztalatomból adódóan még) nem merem, hogy 20-40-80 év múlva hogy fog állni az online kereskedelem. Belépési költség, túltelítettség és egyéb „újoncok” számára fontos kérdések estén. De az garantált, hogy jelenleg kitöltetlen űr tátong, és biztos a haszon az online kereskedelem paradicsomában .
Előnyök az online kereskedelemben
1. Belépési költségek
Az eddig ismert eljárás ugye az volt, hogy beszereztük a termékeket, béreltünk vagy vásároltunk egy üzlethelységet, esetleg egy raktárat az áruk tárolásához. Felvettünk eladókat, nagyobb üzlet esetén biztonsági személyzetet. Ezek előfinanszírozásához szükség volt egy kisebb vagyonra is esetenként. Az online kereskedés esetén egy online áruház megvételére vagy bérlésére lesz szükségünk, esetleg egy raktár bérlésére. Az árukészlet egy részét pedig csak beszállítónk felént átadott dokumentációs számaiból írjuk ki. Akkor fogjuk tőle megvásárolni, ha tőlünk is megrendelte valaki (ezek órák vagy egy nap alatt történő szállítások minden irányba).
2. Rezsi takarékosság
Mint az előző pontból kiderült egyöntetűen, eladók helyett csak rendelésfelvevőre van szükségünk. Illetve üzlet helység nem szükséges, tehát még a rezsit is megússzuk. Ha mégis nyitnánk egy irodát, nem versenyelőny a (drága) utcafrontos megoldás.
3. Területi kiterjedtség
Amikor van egy üzlet helységünk, mondjuk 10 éve egy helyen, akkor a környéken élők és járók biztosan látták már cégérünket. A városunkból is potenciális ügyfeleket tudunk össze szedni nap, mint nap. A környékbeli településekről pedig konkurencia hiányában esetleg pár embert még össze tudunk kaparni. De itt vége is a játéknak, elfogytak a lehetőségeink.
Online áruház esetén város/megye/ország/kontinens/világ szinten csak egy internet elérésre lesz szükség. (Vegyük figyelembe, hogy a kártyás telefon előfizetéshez is jár már internet hozzáférés, és Magyarországon is terjednek a Free Wifik !)
4. 0-24 működés
Az éjjelnappali üzletek és multi cégek kivételével kevesen teszik és tehetik meg, hogy éjjel nappal a vevők rendelkezésére állnak. A webshopunk nem alszik, nem megy szabadságra. Amikor ráér és eszébe jut vevőnknek a vásárlás, akkor teljesíti a kiszolgálást. Munkaidőben árulni teljesen logikus, de az irónia is benne rejlik. Hiszen munkaidőben dolgozik a legtöbb ember, ezért nem tud nyitva tartás alatt elmenni beszerezni vágyott termékeit. Az online kereskedelem számára mindegy, hogy 18-kor, 23-kor vagy 03 órakor a vevő a megvásárlás gondolatától el jut a cselekvésig.
5. Online marketing
Az online marketing és a keresőoptimalizálás költségei vagy egy egyszeri nagyobb összeget jelentenek (de egy plakát kampány töredékei így is), vagy csak egy-két moderátor személyzet alkalmazását igényli. A költséghatékonyság mellett az eredményesség is kiemelkedő.
A személytelen szórólap/plakát drága költségei helyett célzott Facebook kampány, hírlevél azaz direkt marketing, illetve Google hirdetés – az eleve már témába vágó keresések között – ott jelenik meg ahol az igény felmerül.
Tanácsom viszont az, hogy mind online, mind offline kereskedelem esetén materiális reklámanyagokra továbbra is szükség van! Megfelelő kombináció az aranyközépút.
6. Kényelem
A felhasználónak nem kell utaznia, nem kell sétálgatni az áruházunkban, sorban állnia a kasszánál és nem kell haza szállítania nehéz, nagy, folyós vagy épp törékeny vágyálmait.
A polcon látható termék kézzel fogható, de információt maximum az eladótól kapunk, ha elég régóta dolgozik már ott. Ezzel ellentétben az internet előtt vajon találunk-e túláradóan sok információt pontosan a megrendelni kívánt típusról, ha rákeresünk? Ha pedig rákerestünk, akkor mennyi energiánkba telik kideríteni, hogy ennyi pénzért kapunk-e egy minőségibb, többet tudó vagy több garanciával rendelkező terméket?
Hátrányok az online kereskedelemben
1. Pozíció megtartása
Aki ismeri az internet világát, az tudja, hogy a demokrácia meleg ágya. Ha valaki jobb, olcsóbb, szebb termékkel áll elő, percek alatt a konkurencia alá kerülünk. Amennyiben nem brand vagyunk, mindenki konkurencia az interneten, aki szintúgy megoldja a vevő problémáját, amire megoldást keres.
Nem lehet egy pillanatra sem hátra dőlni, és ülni babérjainkon.
Tipp! Tartsunk minimum egy online marketingest vagy szövegírót vállalkozásunkban (2-6 órában is elég eleinte), aki egyben az online ügyfélszolgálatunk is lesz (meg fogja érni az árát!).
2. Idősebb korosztályok elérése
Még csak a második generáció kezd el felnőni a technika világában. Kettő generáció ösztönösen használja és ismeri az internetet. De ha munkahelyi vagy családi kényszer nem ült az idősebb generációk vállán, akkor jó eséllyel még mindig a szórólapokkal, katalógusokkal és valós világbéli marketing megoldásokkal tudunk csak eljutni hozzájuk. Az eljutást pedig úgy értem, hogy nem egy weblapot vagy webshopot kell feléjük erőltetni, hanem valós üzlet helység, materiálisan tapasztalható termék lesz az, ahol ők pénzt fognak költeni.
Tipp! Két fronton támadhatunk, egyik oldalról az internetező fiatalabb korosztályt (30 éves korig el is érjük) győzzük meg reklámjainkban, hogy a nagyszülőket segítsék az online áruház termékeihez hozzájutni. Másik oldalról pedig az idősebb korosztályt irányítsuk fiatalabb ismerőseikhez vagy rokonaikhoz segítségért.
3. Bizalmi kérdések
Több esetről hallhattunk már, amikor az áruház mögött nem volt valós üzlet, akár még cég sem. Előre fizetett az ügyfél, és azóta sem kapott cserébe semmit. Ezek a rémhírek élnek még az emberekben, hiába sokszorozódott meg a jó hírű áruházak száma. A csomag átvételekor történő, utólagos fizetést sokan választják ettől való félelmükben a megrendelők. De sajnos ez a bizalmi megoldás sem végleges, hiszen a csomag tartalma, áru minősége, garancia érvényesítése (csomagszállító óvatossága) továbbra is aggodalmat szül vásárlóinkban.
Tipp! Vállaljunk garanciát több területen is, ezeket pedig kivétel nélkül tartsuk is be. Kérjünk véleményezést minden ügyfelünktől, ezt tegyük közzé jól látható helyen, a honlapunkon. Készítsünk PR videót működésünkről, és elégedett megrendelőinkkel, hogy lássak, valóban megbízható és létező személyek állnak a cég és az ajánlások mögött.