Amikor egy vállalkozó eldönti, hogy elegendő tudással és forrással rendelkezik ahhoz, hogy saját vállalkozásba kezdjen, általában saját szakterületét, iparágát ismeri jól. Tapasztalatait vállalkozásának tényleges tevékenységével kapcsolatban szerezte, és bizonyára az első időkben nem azon aggódik, hogy kellően ismeri-e az összes adótörvényt.
Felelőtlen, ha ezt nem gondolja át? Mennyit kellene tudnia az adózásról? Mindent? Címszavakat vagy elég annyi, hogy adózni mindenképpen kell?
A kisvállalkozások – különösen az első években – a legritkábban engedhetik meg maguknak, hogy adótanácsadóhoz forduljanak, és bizony sokan közülük nem is rendelkeznek üzleti tudással. A legtöbben megelégszenek azzal, hogy keresnek egy megbízható könyvelőt. Talán még le is ülnek vele, hogy általánosságban megbeszéljék az üzleti adminisztrációval kapcsolatos feladatokat, de gyakran ez nem terjed túl a számlák leadásának módjánál. A kezdő vállalkozó ugyanis nem tudja, hogy mi vár rá, mikor mire lesz szüksége, és így nem tud utasításokat adni a könyvelőnek. Éppen az a baj, hogy nem tudja, hogy mit nem tud…
1-2 év beletelik, míg minden problémával szembesül, és már nemcsak magatehetetlenül hánykolódik a határidők hullámain, hanem maga kormányozza vállalkozása adóhajóját.
Hirdetés |
Sorolhatnánk hosszan, hogy mi mindenen szoktak meglepődni a vállalkozások. Az egyik ilyen terület a reprezentáció. Egy kis vállalkozás örömében, hogy túlélte az első évet, úgy dönt, hogy ezt ügyfelei körében ünnepli meg. Meg is adja a módját, elmegy, ameddig költségvetése engedi. A hidegzuhany a következő hónapban éri, amikor megtudja, hogy a költségek után nem vonhatja le az áfát, sőt összesen 51%-ot még adóként és járulékként be is kell fizetnie. Ekkor azonban már késő: nem dönthet visszamenőleg úgy, hogy mégsem rendez bulit, vagy csak feleannyit szán rá, hogy az adóra is maradjon pénze…
Persze ahogy telik az idő, egyre kevesebb az újdonság, egyre tervezhetőbbek az adóterhek, egyre több szakértő kolléga veszi körül a vállalkozót. Mégis jó lenne, ha nem mindenki a saját hibájából tanulna, hanem bölcsen előre készülne a várható összes kiadásra.
Hogyan lehet elkerülni ezeket a buktatókat?
- Még a vállalkozás megalapítása előtt keressünk fel adótanácsadót, és beszélgessünk el vele tevékenységünkről, gondoljuk végig közösen, hogy milyen szabályok ismerete szükséges a döntésekhez.
- Ezeket a szabályokat gyűjtsük össze, olvassuk el, értsük meg, és a változásaikat kövessük.
- A tanácsadóval közösen készítsünk adónaptárat, amelyben feltüntetjük a bevallások elkészítésének és befizetésének határidejét.
- Tervezzük meg, a várható költségeket, közben gyakoroljuk a számításokat. Ezt állítsuk be a cash flow-ba.
- Ha új típusú szerződést kötünk: például külföldi partnerrel vagy új tevékenységre, szánjuk rá az időt, hogy ezt is átbeszéljük tanácsadónkkal. Jó, ha még az ajánlatadás előtt tervezzük az adókat.
- Ha már nagyobb a vállalkozás, és van saját könyvelési-bérszámfejtési csoportja, érdemes külső tanácsadóval átnézetni a számításokat, hogy valóban helyesen értékelték-e az ügyleteket a kollégák, vagy hogy valóban a legoptimálisabb megoldást választották-e.
- Ha fejlesztési támogatást veszünk igénybe, érdemes az adókedvezmények felhasználásakor adóoptimalizációs számításokat elvégeztetni hozzáértő szakemberrel.
- Semmit ne hagyjunk az utolsó pillanatra, mindent úgy ütemezzünk, hogy legyen elég idő az átnézésre, kérdésekre, korrekcióra, mielőtt egy-egy bevallást benyújtunk.
Visszatérve az eredeti kérdésre: a vállalkozónak nem dolga önállóan érteni az adózáshoz, de saját jól felfogott érdeke, hogy szakértő segítséget vegyen igénybe a vállalkozásának adótervezéséhez már a kezdetekben is. Nagyon fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez a tanácsadás nem tartozik a könyvelő feladatai közé. A jó könyvelőnek az a dolga, hogy adatot szolgáltasson a hatóságok felé a törvényeknek megfelelően. Emellett az is elvárható tőle, hogy tájékoztassa ügyfeleit a jogszabályi változásokról, melyek érintik az általa könyvelt vállalkozás működését. Nem dolga ugyanakkor, hogy részt vegyen tervezésben, vagy belefolyjon a vállalkozás napi ügyeibe.
Az adótanácsadó bevonására érdemes úgy tekinteni, mint egy befektetésre: segít megelőzni a hibákat, ebből fakadó plusz költségeket, sőt még az is elképzelhető, hogy megtakarításokat lehet elérni segítségével. Ami azonban bizonyosan előnye az együttműködésnek, hogy a vállalkozó előre láthatja majd az adóterheket, és ez alapján tervezheti meg már első éveit is.