A környezeti célok elérése érdekében hazánkban is egyre nagyobb szerephez jutnak az önkéntes kezdeményezések és vállalások. A környezetvédelem önkéntes módszereinek célja, hogy az előírt szigorú környezeti követelmények teljesítését a résztvevők ösztönzésével érjék el, például a pozitív megkülönböztető jelzés feltűntetésének engedélyezésével.
A környezeti címkézés célja, hogy felhívják a vásárlók figyelmét a termékek és szolgáltatások környezeti előnyeire és ezáltal a fogyasztókat arra indítsa, hogy vásárláskor a környezetet kímélő megoldásokat válasszák, és ehhez hozzájáruljanak környezetünk megóvásához. A környezetbarát termékjeleket használó vállalatok a megkülönböztető jelzés feltűntetésével társadalmi elismerést szerezhetnek, amelyet beépíthetnek marketing stratégiájukba. A környezetbarát termékjelzés tehát jelentős forgalomnövelő verseny eszközzé is válhat.
A termékek, illetve a szolgáltatások környezetre gyakorolt hatásáról számos jelzéssel tájékoztathatják a vállalatok a fogyasztót. A legismertebbek ezek közül az önkéntes jelölések, a nemzeti emblémák, valamint az Európai Unió környezetbarát termékjelei.
Az önkéntes jelölések használatával a vállalatok egyéni döntés alapján nyújtanak környezetvédelmi információkat a vásárlóknak, elősegítve a fogyasztók pontosabb tájékoztatását az általuk gyártott, forgalmazott termékek környezetbarát tulajdonságait illetően. Bár önkéntes alapon történik, a környezeti címke használatának meg kell felelnie a nemzetközi szabványok, valamint a magyar Reklámtörvény rendelkezéseinek. A megfelelő közlemény fő jellemzői:
- pontos és nem félrevezető;
- számszerű és bizonyítható;
- nem félreértelmezhető;
- egyértelműen bemutatja, hogy a termék egészére, vagy annak csak egy részére (pl. a csomagolásra vonatkozik);
- nem sugallja, hogy független harmadik fél igazolta;
- nem hangsúlyozza olyan összetevő “mentességét”, amelyet sohasem alkalmaztak a termékcsoportba.
Az önkéntes jelölések nem minden terméken tüntethetők fel, így pl. komposztálható, lebomló, könnyen szétszerelhető, újrahasznosítható, utántölthető vagy hulladékszegény termékek jelölhetők az ilyen környezetbarát címkékkel.
A nemzeti emblémákat egyes államokban működő minősítő bizottságok ítélik oda olyan termékeknek, amelyek megfelelnek egy adott kritériumrendszernek. Magyarországon a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium által alapított Környezetbarát Termék Kht. végzi a környezetbarát termékek feltételrendszerének kidolgozását és a nemzeti emblémák odaítélését. A minősítő eljárásnak történő sikeres megfelelés esetén a környezetkímélő termék gyártója, forgalmazója meghatározott ideig használhatja a nemzeti “Környezetbarát termék” védjegyet, az eljárási díj és a védjegyhasználati díj ellenében.
Az Európai Unió környezetbarát termékjelét ma még kevés termék nyerte el, tekintettel arra, hogy több ország termékeire kidolgozott feltételrendszernek kell megfelelni. Kötelező azonban az Európai Unió energiafelhasználásra vonatkozó emblémájának használata minden olyan gyártó részére, aki háztartási gépeket – hűtőszekrényeket, világítóeszközöket, légkondicionáló berendezéseket – kíván forgalmazni az Európai Unió tagállamainak piacán. A vállalkozóknak ugyanis tájékoztatniuk kell a fogyasztókat az általuk forgalmazott termékek energiafogyasztásáról és zajkibocsátásáról, összehasonlítva az azonos kategóriába tartozó termékekkel.