Mekkora erő van az online marketingben és mennyire szabad abban hinni?
Ha a sarki boltban tepsit veszünk, előtte rákeresünk a termékre, és megnézzük a boltra vonatkozó visszajelzéseket, véleményeket. Azokat a szolgáltatásokat, amelyeket korábban csak személyes ajánlás útján vettünk igénybe, egyre inkább az online térben keressük: pszichológusok, ügyvédek és orvosok is egyre inkább rákényszerülnek, hogy saját weboldallal és marketing stratégiával rendelkezzenek.
A villamoson mindenki az okostelefonját lapozgatja. Ők a Google-ben keresgélnek vagy a közösségi oldalakat böngészik, ahol a tartalmak döntő többsége kereskedelmi tartalom. Az életünk az internet köré rendeződött, és ennek megfelelően válik egyre meghatározóbbá az online marketing szerepe is.
A hazai KKV szektor szereplői titkon mindegyik ott dédelgeti magában, hogy egyszer lesz egy nagy dobása és felemelkedik. Sokan vallásos módon a SEO mozaikszót rebegik. Mi az igazság és mi a puszta hiedelem ezekben a vágyakban?
A SEO egy angol kifejezés rövidítése: Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás. Egyetlen célja van: hogy a Google felől minél nagyobb üzleti forgalmat hozzon be a cég weboldalára, és minél előkelőbb helyen rangsorolja be a weboldalt a releváns kulcsszavakra, keresésekre.
A SEO-t sok mítosz lengi körül, de viszonylag egyszerű szabályai vannak. Ha ezeket betartjuk, és lépésről lépésre végrehajtjuk a kitűzött stratégiát, a weboldal forgalmat fog kapni a keresőből. A sikeres SEO – mint minden más terület – folyamatos aprómunkát igényel. Ha ezt elvégezzük, akkor a Google igen jelentős forgalommal fogja honorálni a befektetést. Hadd mutassak egy példát.
Ez az ábra egyik ügyfelünk forgalmi adatait mutatja a Google felől. A cég tanácsadással foglalkozik. Egyetlen olvasójuk sem volt 2018 végén, ma naponta 700, havonta 20 ezer érdeklődő jár a weboldalukon, és sok ajánlatkérést kapnak.
Azért szeretem ezt az ábrát, mert remekül mutatja a SEO munkát minden nehézségével és örömével: elkezdünk dolgozni, és az az első három-négy hónapban egyszer sem csörög meg a telefon, és nem jönnek olvasók sem. Ilyenkor pont úgy érzi magát a megrendelő, mint a friss részvényes a lefelé robogó hullámvasúton. Aztán a harmadik hónapban bejön egy hívás, és utána egyre gyakrabban csörög a telefon. Ez a konkrét projekt egy év alatt a piacvezető szakmai blogok közé került a saját területén. Ennek a munkának van egy mennyiségi része, amit mindenképpen el kell végezni. De a lényeg a módszerességben és a rendszerességben van.
Az a szakember, aki mások internetes láthatóságának a mestere, hogyan képzi magát, hogyan lehet lépést tartani a fejlődéssel?
A legfontosabb talán az, hogy a SEO teljes spektrumát lefedjük, de azon kívül semmi mással nem foglalkozunk. Sok ügynökséggel szemben mi nem kezeljük a Facebook-oldalt, és nem posztolunk a Twitteren az ügyfeleinknek. Minden forrást a keresőoptimalizálásba és annak az aprómunkájába fektetjük. A SEO vonatkozásában ez nekünk versenyelőnyt ad, mert rajtunk kívül ezt kevesen csinálják így itthon.
Másodszor, minden hónapban fektetünk pénzt és időt tanulásba: figyeljük és vásároljuk a legjobb nemzetközi kurzusokat, amelyeknek a díja akár 7 számjegyű is lehet. Saját belső tanfolyam-rendszerünk épül, ahová folyamatosan kerülnek be az új dolgok.
A harmadik pillért a versenytársaink adják: a hozzánk hasonló cégeket és szakértőket szövetségesnek tekintjük, és igyekszünk minél gyakrabban konzultálni, találkozni velük.
Ki az a legfelsőbb hatalom, aki beállítja a Google algoritmusokat amit érdemes tudni? Ezek titkosak, vagy valami szűk kör hozzáfér?
Az algoritmus titkos, és csak a Google-nél ismerik. De rengeteget tudunk arról, hogyan működik: a Google célja, hogy a keresőrobot legyen a domináns keresőrobot a világon. Ez akkor lesz így, ha ő szállítja le a legjobb tartalmakat az olvasónak, és tökéletesen kiszolgálja a keresési szándékot. Ez azt jelenti, hogy a helyes SEO megközelítés az, ha egy olyan weboldalt építünk, amely a potenciális vásárlókról szól, őket segíti.
És van egy sor technikai elem, amire oda kell figyelni, de a lényeg a tartalomban és ennek a tartalomnak a felépítésében van. A SEO ezért egy igen kreatív terület, ami jelentős részben piackutatásról, az ügyfelek ismeretéről és tartalom-készítésről szól.
Engedje meg Tamás, hogy az Ön személyéhez is közelebb kerüljünk! Ön készül a nagy dobásra, vagy már túl van rajta? Ha kívánni lehetne egy valamit a saját üzleti életében Ön mit kívánna?
Élvezem a vállalkozásomat, és minden nap hálás vagyok annak a tizenkét ügyfélnek, akikkel hónapról hónapra együtt dolgozunk. Ezt komolyan is gondolom: rengeteget tanulok tőlük, és érdekel a történetük, a munkájuk.
És persze mindig van mit tanulnom: 2020-ra a ZETRA kisebb céggé érlelődött, és most abban a fázisban vagyok, hogy meg kell tanulnom ezt a méretet kezelni, átlátni, rendszerezni. Ez nekem nagy kihívás, mert elég rendetlen vagyok. És most már nem csak a saját fejemben és az íróasztalomon kell rendet tartanom, hanem 12 ügyfél online marketingjébe is rendszert, rendet és rendszerességet kell vinnünk hónapró hónapra.
A pénzügyminiszter úr pár hónapja a KKV cégeket értékelve, felrótta, hogy a legtöbbnek még honlapja sincs. Hogyan látja, milyen a kisvállalkozók IT kultúrája? Szörnyű a helyzet?
Fiatalok vagyunk, ennek minden örömével és kínjával. SEO és online marketing szempontból Magyarországon a szemünk előtt fejlődik ki a piac.
A most élő cégek számára ez lehetőség, mert a minőségi SEO ma olyan surranópályát jelent, ahol alig-alig van versenytársunk. A fenti ábrához hasonló emelkedést ma egy amerikai cég angol nyelvterületen aligha tudna megcsinálni, mert ott kegyetlen a verseny, és sok cég mögött van erős szakmai háttér. Magyarországon ez még nincs így.
A napokban vízvezeték szerelőt kerestem, többet felhívtam és az egyik azt mondta 4 hónap múlva ráér. Az övé volt a legjobb ajánlat. A KKVHÁZ partnerei Önnel hogyan járnak, ha a bemutatkozó nyomán telefont ragadnak?
A SEO-ról azt kell tudni, hogy itt az ügyfél nem csak egy szolgáltatást vásárol, hanem egy együttműködő partnerségre szerződik, ahol neki magának is sok feladata van. Úgy működünk együtt az ügyfeleinkkel, mint edző a versenyzőjével, és rengeteg energiát fektetünk abba, hogy az ügyfeleink értsék, amit csinálunk. A SEO szakember felelőssége, hogy csak olyan ügyféllel szerződjön, aki képes lesz végigcsinálni a vállalt tevékenységet. A SEO hosszú távú munka: fél-egy évre szerződünk, és az a célunk, hogy a szerződött idő kifutása után úgy tudjuk elengedni az ügyfeleink kezét, hogy önállóan is képesek legalább szinten tartani a megszerzett forgalmukat, és elsajátítják a szükséges ismereteket.
Olyan ügyfeleket keresünk, akik nyitottak a tanulásra és arra, hogy gondolkodjanak a saját piacukról, helyzetükről és ügyfeleikről. Akik így vágnak bele, azoknak minden esetben eddig megérte a befektetés.