Az üzleti etika a hatékony, megfelelő döntéshozatal eszköze. A vállalkozók gyakran találkoznak konfliktusokkal az üzleti életben felmerülő bonyolult helyzetekben.
Az okok között felmerül az is, hogy lehet-e etikus magatartást megvalósítani „piacgazdaság” lényegét jelentő verseny közepette. A „versengés” magában foglalja a különböző eredményeket, vagyis a győztest, a helyezetteket és a vesztest is. A gazdaság szereplőire lefordítva: nagy különbségek adódhatnak a versenyben már a „rajthoz állásnál” is, a verseny végigviteléhez szükséges képességekben és az elérhető eredményekben, etikus magatartásban. A teendőket, feladatok sokaságaként döntések, intézkedések konkrét gyakorlati láncolatával, hatékony kontroll biztosításával kell meghatározni.
A világgazdaságban megváltoztak a vállalatok sikerességét meghatározó tényezők. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a rugalmas, a változásokat kezelni tudó vállalkozások alapja a meglévő tőke mellett a dolgozói és a vezetői tudás, az a belső morál, amely a közös cselekvés irányába hat erősítve a szervezeteken belüli együttműködést.
A Magyar gazdaság szereplői között, az állam és a magyar tulajdonú mikró és kis vállalkozások a legnagyobb foglalkoztatók és a legszélesebb körű a magyar állampolgárokkal való kapcsolatuk. A társadalom közérzetét jelentősen meghatározó a hatásuk. Ezért fontos, hogy milyen értékeket juttatnak el a kommunikációs csatornáikon keresztül a társadalom felé. “Az értékek erőssé tesznek.” Az értékeket azonban nem lehet varázsütésre megidézni, azért tenni kell. Az etikus üzleti magatartás aranyszabálya:“Bánj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled bánjanak.” A gazdasági életben vannak olyan kötelezettségek, amelyeket nem lehet törvényekbe foglalni. Korrektség és lojalitás kell, hogy jellemezze a vállalkozásokat a vevőkkel, a szállítókkal, a konkurenciával és nem utolsósorban a munkavállalókkal való kapcsolatában. Új elemet kell beemelni a pénz, a profit piac verseny, a tőke világába az embert, egyben egy új értéket az emberséget.
A cél egy olyan fejlett gazdasággal rendelkező, jólétet, jóközérzetet, nyugalmat, intézményei iránti bizalmat erősítő társadalom, amely képes megállapodni bizonyos értékekben.
Az értékek magyarázata
Az üzleti etika szerint vannak olyan tudásra, igényességre épülő értékek, amelyeket a vállalatoknak tiszteletben kell tartaniuk, feltételeit meg kell teremteniük. A teljesség igénye nélkül ilyen:
Emberség
Az emberiességről, az emberi jogokról és a vezetők és vezetettek közötti kölcsönös tiszteletről szól. Vállalkozói értelemben ez a munkavállalók érzékenységének tiszteletben tartását jelenti. A vezetőknek feladata a munkavállalók egészség védelme, kulturált, biztonságos munka környezetének megteremtése.
A munkavállalóknak be kell tartani a vállalt kötelezettségüket,a vállalati kultúra meghatározott értékeit.
Szolidaritás
Az erős gazdaság segíti társadalomban a munka becsületét, az emberek életének jobbátételét. Különösen fontos a legtöbb dolgozót foglalkoztató magyar kis közép vállalatok,kormányzati szintű támogatása. Kiszámítható támogatási követelmények, elvárások, a pénzügyi stabilitást segítő intézkedések, erősíthetik a nemzetközi versenyképességet, minőséget, az esélyegyenlőséget.
Felelősség
A vezetők felelőssége, példamutatása, az üzleti etika élvonalában áll. Érezni és értenie kell az egy életen át tartó tanulás fontosságát. Magára nézve is és a munkatársak felé is elvárásként közvetíteni, lehetőségét megteremteni. Az etikus magatartás a közösen meghatározott szabályok betartása, a fejlett gazdaságban egyre fontosabbá válnak. A felelősségvállalás kiterjed a társadalom irányába is. Az adatvédelem, a digitális készségek erősítése, az innováció, a kiválóságra törekvés, mind része a jövő sikerességének.
Üzleti etika gyakorlati kérdései
A vállalkozó számára az etika bizalmon nyugvó kötelesség, jogi tisztaság, bizalom és nyíltság. Olyan kötelezettségekről szól, amelyeket a vállalat az erkölcsi értékek tekintetében enged. Ne végezzen olyan gazdasági tevékenységet, amely termékek vagy technológiák révén károkat okozna a természeti környezetben. A piaci partnerek közül a versenytársakkal szemben csakis a jog és az etika által megengedett, tiszta, versenyszerű eszközökkel érvényesíti cégének érdekeit. Megértetni, hogy nem elég törvényesen cselekedni, nem elég etikusan cselekedni, kifogástalannak kell lenni. A vállalkozó tetteinek és viselkedésének oly szilárd minőséget kell tükröznie, hogy a személyével szembeni bárminemű gyanúsítást ellehetetlenítsen.
KKVHÁZ etikai bizottsága
Rendezvényeivel a kis és közép vállalkozások vezetőinek, a gazdaság egyéb szereplőinek kíván fórumot biztosítani. Közösen elfogadott, szakmai vitákon kialakított értékeket munkájuk során alkalmazzák.Szociálisan érzékeny, következetes kiszámítható és tisztességes magatartást tanúsítsanak az üzleti életben.
Segíteni minden vállalatvezetőnek, vállalkozónak és másoknak is, hogy megtartsa jó döntéshozási módszerét és hírnevét. A piaci partnerek közül a versenytársakkal szemben csakis a jog és az etika által megengedett, tiszta, versenyszerű eszközökkel érvényesíti cégének érdekeit, kerülve a jogtalan és tisztességtelen előnyszerzés minden formáját. Az állami és önkormányzati szervekkel, hatóságokkal való kapcsolatokban törvénytelen és etikátlan módszerekkel ne próbáljon jogtalan előnyhöz jutni. A piaci versenytársat, az államot, a társadalmat bármilyen módon megkárosítani.
Együttműködés, kompromisszum készség.
A KKVHÁZ Etikai Bizottsága tagjainak összetételben kívánja ezt a sokszínű, de alapvető értékekben konszenzusra képes szakmai világot leképezni. Rendezvényeivel fórumot teremteni az alkotó vitának.