Jurisits János, a WIFI Hungária trénere lett a tíz országban működő WIFI nemzetközi tréninghálózat legjobb trénere. A 3 000 Euros fődíjú WIFI-Trainer-Award kétévente kerül kiírásra és a leginnovatívabb képzési programokat összeállító és sikeresen megvalósító oktatókat, szakembereket díjazza. A díjátadóra május 31-én került sor Bécsben, az Osztrák Gazdasági Kamara székházának Sky-Lounge dísztermében. A számos beérkezett pályázat közül a zsűri a Nemzetközi WIFI-Trainer 2011 kategóriában azért választotta a Jurisits János által kidolgozott programot, mert gazdag szakmai tapasztalatai alapján művezetők, gyáregység-vezetők számára nyújt jelentős támogatást. A fejlesztési program célja a “szendvics helyzetben“, a menedzsment és a beosztott munkatársak közötti kihívásokkal teli környezetben lévő művezetők szerepének megerősítése
A program több mint húsz éves nemzetközi szakmai tapasztalatra épül. Az alaptematikát, mindig tréninget igénylő vállalat aktuális fejlesztési szükségletére hangolják.
Miért volt ez a téma ilyen sikeres? – kérdeztük a díjazottat.
A hazai vállalatvezetők számára általában nem állnak rendelkezésre olyan művezetői, műszakvezetői feladatokra megfelelő szakemberek, akik szervezett formában megismerkedhettek a munkahelyi vezetés alapvető követelményeivel. A szakmunkásképzés rendszerében a vezetői ismeretek oktatása értékelhető szinten nem szerepel. A vezetési ismereteket a szerencsésebbek megérzésük, vagy munkahelyen – rutinos kollégáiktól ellesett – jó tapasztalatuk útján gyűjtögetik
Melyek azok a tényezők, amelyekre leginkább oda kell figyelnie a vállalat vezetésének, milyen cégeket érint leginkább?
Ez a gond fokozottan sújtja azokat a vállalatokat, amelyeknél a hirtelen felfutó termelés esetén igényelt nagyobb létszámú bővítés vezetői háttere hiányzik. Ugyanilyen gondokkal néznek szembe azok a vállalatok, ahol a képzettebb munkaerő a régióból máshova költözött és az utánpótlás biztosítása nehézségekbe ütközik, vagy a külföldi menedzsment által elvárt –tőlünk Nyugatra már megszokott – módszerek teljesen ismeretlenek.
A vállalat HR szakemberei és felső vezetői ebben a helyzetben azt a kézenfekvő megoldást választják, hogy a legjobb szakmunkásokat helyezik művezetői, műszakvezetői pozícióba, hiszen az ő szakmai elismertségük vitathatatlan, így jó eséllyel válnak majd jó vezetővé is.
Ez a váltás azonban sokszor nem jár a kívánt eredménnyel: a szakmájában magabiztos dolgozó – felismerve vezetői ismereteinek hiányát – bizonytalanná válik, és nem tud megfelelni a vele szemben támasztott elvárásoknak. Beosztottai visszaélnek ezzel a helyzettel, gyakran kritika vagy akár gúnyolódás céltáblái lesznek.
Más esetekben az új megbízást az így kiválasztott művezetők úgy értelmezik, hogy “nekem mindent tudnom kell, hiszen ebbe a pozícióba helyeztek” – következésképpen nem mer visszakérdezni vezetőire akkor sem, ha nem pontosan érti a feladatot. Bizonytalanságát, ismerethiányát kényszeredett határozottsággal palástolja, ami gyakran váltja ki a környezet megütközését, hiszen döntései, intézkedései gyakran mondanak ellent a többség józan elvárásának.
A fenti két eset mindegyike két sajnálatos következménnyel jár: a cég elveszít egy kitűnő szakembert és eltart egy gyenge művezetőt.
A munkahelyi középvezetők tipikus feladatai – amelyeket a képzési program is tartalmaz
- a művezető a “szendvics szerepben” (vállalat illetve beosztottak képviselete)
- feladatok eredményes kiadása (delegálás) és számonkérése
- helyes dicséret és fegyelmezés
- munkahelyi rend és szabályok kialakítása és megtartása
- igazságos problémamegoldás
- szakszerű döntés-előkészítés és végrehajtás
- konfliktuskezelés
- helyes időgazdálkodás
- eredményes motiválás
- az egyéni és csoportteljesítmények mérése és fejlesztése
- vevőkapcsolatok kezelése
- minőségjavítás
- eredményes kommunikáció
- változások képviselete
- sikeres kommunikáció
Hogyan hat ki a cég hatékonyságára a fent említett helyzet?
Az üzemben a fentiek miatt különösen nehéz helyzet alakul ki, ha a más-más módszereket alkalmazó vezetők beosztottai egymással egészségtelen rivalizálásba kezdenek, hivatkoznak a másik vezetőnél kapott engedményekre és a saját vezető által alkalmazott szigorra.
A bizonytalan vezető nem tudja ellátni egyik legfontosabb feladatát: a vállalat vezetésének üzenetét, akaratát képviselni a dolgozók felé és a dolgozók oldalán állva érvelni a vezetés felé.
Ebben a helyzetben aligha lehet más eszközt alkalmazni, mint egy olyan tréninget, amely végigtárgyalja a munkahelyi középvezetők tipikus feladatait, rávezeti őket csoportmunka formájában az alkalmazandó helyes gyakorlatra.
Miért pont ezek a tartalmi elemek alkotják a Művezetői / Termelésvezetői képzést?
A leírt állapotok jellemeztek több vállalatot is. A tréninget követően a képzésben résztvevők és vezetőik is elismerték, hogy az alkalmazott módszerek és közös munkával értelmezett ismeretek birtokában minőségi váltás következett be a művezetők, műszakvezetők munkájában.
A tréning résztvevői az előre egyeztetett tematikán felül a képzés végéig feltehetik újabb kérdéseiket. Ez azért nagyon jó, mert olyan, útmutatást, tapasztalatot kapnak, amelyek megszerzése számukra évtizedekbe telne. Nem beszélve arról, hogy elkerülhetőek a saját bőrön megszerzett kudarcok.
Számos magyarországi vállalatnál, többek között a Feder Mogul és a kecskeméti Phoenix Mecano-nál megvalósult sikeres program bizonyítja azt, hogy méltó az elismerés. Jelentősen javítja a termelés hatékonyságát egy jó művezetői képzés.
A WIFI Hungária által szervezett termelésoptimalizálást támogató és művezető képzésekről, melyeket Jurisits János tréner közreműködésével valósítanak meg, itt olvashat bővebben.