A KKVHÁZ Digitalizációt Támogató Bizottsága (KKVHÁZ – DTB) 2023. április 24-én különleges ONLINE eseménnyel lepte meg a közönségét.
Gulyás József a KKVHÁZ elnöke, – egyben az esemény moderátora – bevezetőjében a digitalizációról kijelentette, hogy az nem egyszerűen az emberi társadalom növekedésének egy újabb divatos szlogenje, hanem egy eszköz amely birtokában az emberiség képes lehet a lassan már saját magán túlnővő kihívásokra válaszolni és egyáltalán fennmaradni.
Beszámolt arról, hogy megalakult a KKVHÁZ Digitalizációt Támogató Bizottsága élén egy rendkívül felkészült vezetővel Dr. Halász Ritával és egy köré csoportosult fiatal tudományos csapattal.
Az elnök jelezte, hogy a terveinket érzékelve, Fábián Gergely a Gazdaságfejlesztési Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára mentorációt vállalt a KKVHÁZ Digitalizációt Támogató Bizottsága mellett.
Az esemény a KKVHÁZ jó szokásának megfelelően innovatív lebonyolítást kapott. A megjelentek a megnyitó gondolatok és bemutatkozás után véletlenszerűen a szokásos virtuális kávéházi asztalok köré „ültek”, ahol azt a feladatot kapták, hogy a klasszikus SWOT analízis rendszerében, az egyik asztal csak a gyengeségekről, a másik csak az erősségekről, a harmadik lehetőségekről, míg az utolsó a veszélyekről tárgyaljon.
Az eredmény magáért beszél. Kialakult egy olyan közösségi SWOT analízis amely példa nélküli a maga területén.
Ígéretünknek és bevett szokásunknak megfelelően az anyagot a mentor államtitkár úr asztalára helyeztük, várva a reakcióit és az esetleges kormányzati információ kéréseket
Kérjük hallgassák meg, a tanácskozás szereplőinek a bemutatkozásait és a SWOT analízis eredményeinek élőszavas beszámolóját.
Azok kedvéért, akik csak a végeredményre kíváncsiak alul a SWOT analízis szerkesztett és pontosított tisztázata olvasható.
Az egyes vitakörök vezetését a KKVHÁZ – DTB elnöksége vállalta. A kiváló szakemberek bemutatkozásait is elolvashatják.
SWOT elemzés
Előzmény
A digitális forradalom a modern társadalom számos aspektusát átalakította, a kommunikáció és a munka módjától kezdve a vásárlás és a társasági élet módjáig. A KKV-k a magyar gazdaság gerincét alkotják, az ország vállalkozásainak mintegy 99%-át teszik ki. Fontosságuk ellenére ezen vállalkozások jelentős része – sok más országhoz hasonlóan – továbbra is a hagyományos működési módszerekre támaszkodik, és lassan alkalmazza a digitális technológiákat.
A digitalizáció a digitális technológiák integrálását jelenti a vállalkozás különböző aspektusaiba, például a marketingbe, a működésbe és az ügyfélkapcsolatokba. Sok magyarországi kis- és középvállalkozás azonban nehezen tud lépést tartani ezzel a trenddel, ami negatív hatással lehet versenyképességükre és növekedésükre.
A kkv-szektor digitalizációjának egyik fő akadálya a tudás/ismeret, illetve a tudatosság hiánya. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) által végzett felmérés szerint a magyar KKV-k mindössze 47%-ának van honlapja, és csak 8%-uk használ e-kereskedelmi platformokat termékeik és szolgáltatásaik online értékesítésére (https://mkik.hu/assets/files/SME-digitalization-survey-2020.pdf). Ez azt jelzi, hogy sok magyarországi kkv nincs teljesen tisztában a digitalizáció potenciális előnyeivel, például a költségmegtakarítással, a hatékonyság növelésével és a jobb ügyfélkapcsolattal. Számos kkv nem rendelkezik műszaki szakértelemmel vagy egyéb erőforrásokkal e technológiák bevezetéséhez, ami tovább akadályozhatja őket abban, hogy kihasználják a digitalizáció előnyeit.
Ezen akadályok leküzdése és az előnyök kiaknázása érdekében a vállalkozásoknak tudatos tervezésre, azaz stratégia alkotásra van szükségük, amelyben figyelembe veszik egyedi igényeiket és erőforrásaikat. A stratégiának arra kell összpontosítania, hogy meghatározza azokat az üzleti területeket, amelyek a legtöbbet profitálhatnak a digitalizációból, például a marketing, az értékesítés és az ügyfélkapcsolat. A stratégiának foglalkoznia kell továbbá azokkal a technikai és erőforrásbeli korlátokkal is, amelyek megakadályozhatják a digitális technológiák bevezetését.
Fontos, hogy a KKV-k felismerjék a digitalizáció előnyeit, és a hatékonyság javításának, a költségek csökkentésének és a versenyképesség növelésének eszközeként fogadják el az új technológiákat. A digitális eszközökbe és erőforrásokba való befektetéssel a KKV-k javíthatják működésüket, új ügyfeleket és (akár nemzetközi) piacokat érhetnek el, továbbá képesek lesznek alkalmazkodni a folyamatosan változó üzleti környezethez. Fontos továbbá az is, hogy éljenek a szakértői támogatásokkal és segítséggel, amellyel leküzdhetők a kihívások, és eredményesen alkalmazhatóak a digitális technológiai megoldások.
Ebben az elemzésben a DTB a digitalizáció különböző akadályait vizsgálta meg, és megvitatta a lehetséges megoldásokat.
A SWOT elemzés eredményei: a szekcióüléseken elhangzott megállapítások
ERŐSSÉG
- Az adatok képzése, kezelése, mérése és értelmezése elengedhetetlen a döntéstámogatás szempontjából. Ezekből az eredményekből aztán visszacsatolások születnek, amelyek megfelelő tudás és értelmezési képességgel épülnek be a döntéstámogatási folyamatokba, mikro- és makro szinteken.
- 2. A termelés, vagy fejlesztés dinamikájának megfelelő időben történő elemzése erősíti azt a folyamatot, hogy kellő időben lehessen felkészülni a fejlesztésre: preventív elemzési lehetőségek és adatalapú, öntanuló rendszerek alkalmazása.
- 3. Világos célok meghatározása: fejlődés fejlesztés nélkül nem lehetséges (pl.: építőipari innovációk megjelenése, Metabuilding, ÉMI Nonprofit Kft.). Erősíti a megvalósítást, ha világos és mindenki számára egyértelmű célok kerülnek meghatározásra, amelyek a döntéshozatal minden szintjén a napi rutin részévé vállnak.
- 4. Gyakorlati alkalmazhatóságú tudás megjelenik a képzésben (BME villamoskar, energetika, ipar 4.0 műhely, megértés segítése), amely támogatja a soron következő generációt a pontosabb megértés és mérnöki munka elvégzésében.
- 5. Magas szintű képzés jelenléte a képzési rendszerben, interdiszciplináris tudás jelenléte mellett, a jövő generációjának technológiai és digitalizációs képzése és készségfejlesztése, rendszerszintű szemlélettel hatékonyan van kezelve.
- 6. A projekt menedzsment intenzív ágazatokban kiemelten fontos a digitalizációs megoldások alkalmazása, amely erőssége a KKV-knak, ezek terjesztése és edukálása alacsony esetszámban, de folyamatos.
- 7. KKV-k leggyakrabban az értékesítés területén alkalmazzák a digitalizációt és innovációt.
- 8. A termelésirányításban még inkább kiaknázzák az adatban és digitalizációban rejlő megoldásokat (KSH alátámasztása megvan és egyre többen használnak digitális alkalmazásokat a termelésük során).
- Az 5 EDIH is egy erősség – a vállalkozásoknak lehetőség van a fejlődésre minőségi szolgáltatásaik révén, amelyek kaput biztosítanak a nemzetközi platformok eléréséhez.
GYENGESÉG
- Stratégiai gondolkodás hiánya
– Vállalkozás célja sem világos
– Digitalizáció célja hiányos
– Szakértelem hiánya
– Sikertelenség – korábbi rossz projektek, belső ellenállás a „mérhetőséggel” szemben, sikertelenség sikertelenséget szül (belső erő nincs tovább pörögni)
– Nem világos, hogy a napi működésbe hogy megy át - Szervezeti érettség alacsony szintje
– Generációs eltérések- generáció váltás
– Belső folyamatok/megszokás
– Infrastruktúra: alacsony szintű digitális érettség
– Belső erőforrások hiánya (off-topic, leterheltség, felkészületlenség)
– Alkalmazkodóképesség hiánya - Új szemléletmód hiánya
– Házon belül nehezen megoldható, ehhez kevés a nyitottság (pénz, bizalom, tapasztalat)
– Digitalizáció mögötti egyedi megoldásokra kevés hangsúly (pl: szellemi vagyon) - Üzleti modellek kialakítása hiányos
– Fogalmi kör nem tiszta (üzleti modell váltás)
– Félelem az új technológiáktól, tudást igénylő új elemektől
– Munkaerő elvesztésétől való félelem (újra pozícionálás)
LEHETŐSÉG
- Többszintű edukáció – szemléletformálás, szakértői tudás és tapasztalatmegosztás, nemzetközi és hazai jó példák bemutatása, edukálni szükséges a KKV-k vezetőit, alkalmazottakat, digitális készségek elsajátítása, szemléletformálás – hol van elakadás és hol találkozunk ugyanazon félelmekkel, amiket megfogalmaztunk.
- Innovatív technológiák adaptálása az üzleti folyamatokba (új üzleti modellek alkalmazása, stratégiaalkotás)
- Nemzetközi trendek figyelése, nemzetközi versenytársak megismerése, nemzetközi (piaci) növekedés érdekében.
- Együttműködés: hazai és nemzetközi szervezetekkel, szektorok szerinti együttműködés hazai startup vállalkozásokkal.
- Perszonalizált digitalizáció – csak azzal a technológiai megoldással legyen tisztában az adott KKV, amire szüksége van. Azt az utat kell bejárnia, ami az ő sikeréhez, fejlődéséhez, növekedéséhez vezet.
- Hatékonyságnövelés- költségcsökkentés
- Versenyképesség megtartása/fokozása
- Minőségi szolgáltatások
- Új szakmai tudás, új üzleti szektorok megjelenése (várható): hosszútávú munkalehetőség
- Alternatív finanszírozási lehetőségek megjelenése, vizsgálata
VESZÉLY
- Gyors és exponenciális fejlődésnek vagyunk a szemtanúi – jogszabály és kibervédelmi szempontokkal hogyan lehet ezt lekövetni? Képesek vagyunk-e az intézkedéseinket a fejlődésekhez illeszteni?
- Etika kérdésköre: hogyan tudjuk a szabályozásokat és a fejlődést emberközpontú módon végrehajtani?
- Hogyan tudjuk ezt a változást az emberiség szolgálatába állítani és nem fordítva?
- Az elidegenedés: hogyan tudjuk ezt felülmúlni, az emberi kapcsolatokat ne erodálja a digitális technológiák megjelenése
- Harmadik feleknek való kitettség: egyéb meglévő digitális innovációknak való kitettség, függőségi viszony megjelenik, ezt jól kell tudni kezelni
- Képzés, edukáció: hogyan tudjuk kiképezni azokat a vezetőket, akik egyszerre tudják átlátni a meglévő folyamatokat és innovatív módon tudnak gondolkodni egyes ügyek mentén
- Monopolizálódás veszélye; egyenlőtlen versenyhezetek kialakulásának veszélye – nagyvállalatok előnyösebb helyzetben vannak a KKV-kal szemben; De minimis és innovációs keret támogatásával/tudatos felhasználásával adhatnak választ a problémára
- Generációváltás: párhuzamosan több adatbázis fut, akkor a szervezet digitalizációs érettségében lévő folyamatait akadályozhatja
- Lemaradás és kimaradás, túlzott optimizmus a meglévő értékláncokba vetett kapcsolat erősségébe, versenytársak felkészültsége, „ezt már úgy sem akarom megtanulni” hozzáállás, generáció váltás előtt/közben lévő állapot
ÖSSZEGZÉS
ERŐSSÉGEK
A beazonosított erősségek közül a legfontosabbnak az adatalapú és könnyen adaptálható megoldásokat találták a résztvevők, amelyek az ipar és a társadalom számára is hasznos eszközök, és a döntéseket támogatni képes már létező megoldások. A digitálisan adat alapon működő és a KKV-k egyedi igényeire választ adó rendszerek erőssége, hogy elemzési képességeik révén, valamint adatalapú öntanuló rendszereik alkalmazásával a termelés vagy fejlesztését dinamikáját képesek preventív elemzési lehetőségekkel előre jelezni. (pl.: prediktív üzemeltetés, prediktív maintanance) Az innovatív vállalatvezetési megoldásokban egyre inkább beszivárog a pontos cél megjelölés, amely támogatja a napi rutinná váló adatalapú döntéshozatali folyamatokat. Az öt különböző EDIH támogatása képessé teheti a KKV-kat jó gyakorlatok és könnyen adaptálható működő megoldások implementálására, hogy a termelésirányításban még inkább kiaknázzák az adatban és digitalizációban rejlő megoldásokat.
GYENGESÉGEK
A beszélgetés során jól körvonalazódtak azok a gyengeségek, amelyek a digitális fejlődés/átállás legfőbb belső gátjai. Fontos tanulság, hogy a gyengeségek túlmutatnak a digitális tényezőkön, erősen összekapcsolódva a vállalkozásfejlesztési és vállalkozás működtetési, valamint stratégiai kérdésekkel. Ennek megfelelően a digitalizáció adaptálásának egyik fő gátja a stratégiai gondolkodás hiánya. E tekintetben kiemelhető, hogy sok esetben a digitalizáció célja nem jól meghatározott, amely összefügg azzal, hogy a vállalkozás stratégiai céljai sem jól definiáltak. Továbbá a digitalizáció napi működési rendbe illesztése sem kidolgozott a legtöbb esetben.
Szintén nehezíti a vállalkozások digitális átállását a szervezeti érettség alacsony szintje. Ebben a vélemények között meghatározóak a generációs különbségek és generációs átállás hiánya, a meglévő belső folyamatok rugalmatlansága, a hiányos infrastrukturális feltételek és a belső (elsősorban) személyi erőforrások hiánya. További gyengeség csoport a megváltozott szemléletmód hiánya. Ennek vonatkozásában a vállalkozások belső pénzügyi, bizalmi, tapasztalati nyitottsága alacsony, valamint a digitalizáció mögötti egyedi megoldásokra kevés hangsúlyt fektetnek. Végül egyértelmű gyengeség csoport az üzleti modellek hiányos kialakítása. A legtöbb esetben a digitális üzletfejlesztéshez kapcsolódóan nincsenek megfelelő új, belső üzleti modellek, valamint a munkaerőszükséglet újra pozicionálása sem biztosított.
LEHETŐSÉGEK
A beszélgetés során sikerült úgy meghatározni a lehetőségeket, hogy megoldást kínáljanak a digitalizáció azonosított negatívumaira. A többszintű edukáció megvalósulásának kiemelt jelentősége van abban, hogy a magyar KKV szektor bekapcsolódjon a globális folyamatokba, azaz fokozza és megtartsa versenyképességét. Ma már egy felhőszolgáltatással egy vállalkozás is olyan rendszert tud kiépíteni, mint amilyenre korábban csak a nagyvállalatok voltak képesek. A digitalizáció hatására átalakulnak a szakmák, lesznek olyanok melyek megszűnnek, azonban ezzel párhuzamosan új szakmák, új üzleti szektorok is létrejönnek a jövőben. Nemzetközi szinten is látható, hogy nem arról van szó, hogy a digitalizáció hatására nőne a munkanélküliség.
Az edukáció és a tudás megszerzése mellett kiemelt jelentősége van a tudatosságnak. Azt is mondhatjuk – talán -, hogy ez a megfelelő válasz a veszélyekre, gyengeségekre. Ha egy vállalat felismeri
a saját fejlődési lehetőségeit (perszonalizált digitalizáció), és azok tényleges eléréséhez képes szakmai/szakértői segítséget kérni (pl. stratégiaalkatotáshoz), együttműködni, megismerni a rendelkezésére álló lehetőségeket akkor abból valós eredmények születhetnek.
VESZÉLYEK
A KKV-k a panelbeszélgetések során több veszélyt is beazonosítottak, amik reális fenyegetést jelentenek nem csak vállalkozásokra, hanem a természetes személyekre is. Az első és legfontosabb veszélyként a digitális technológiák exponenciális fejlődését azonosították be, utalva a szabályozó szervek és például a kibervédelemmel foglalkozó szervek képességeire, hogy digitalizáció diktálta tempót ilyen mértékben alkalmasak-e lekövetni úgy, hogy ez ne legyen jelentős negatív hatással a vállalkozások és emberek életére. Ebből kifolyólag erős etikai kérdések fogalmazódottak meg, melyek arra irányultak, hogy hogyan lehetnek a szabályozások és egyben az innovatív megoldások igazán emberközpontúak, és hogyan nem vezet a technológiák alkalmazása a teljes elidegenedéshez. Kiemelték, hogy nagyon fontos figyelembe venni azokat a munkavállalókat is a piacon, akik nem bírnak kiemelkedő analitikus képességekkel. Ha a technológiai és a digitalizáció munkahelyeket szüntet meg tömegesen, akkor az egy globális gazdasági, társadalmi és ideológiai válsághoz fog vezetni. További veszélyként megjelent a más szolgáltatóktól való függés problémaköre, hiszen a legtöbb innovációt a KKV-k többsége csak átvenni vagy implementálni fogja más szolgáltató bevonásával, így ezek a technológiák jelentős függést hoznak létre szolgáltatók és vállalkozások között.
A KKV-k vezetői kitértek a képzések hiányára is, mint problémakör, mert jelenleg a cégek egyedül küzdenek a digitalizáció kihívásaival, és sok esetben nem tudnak olyan szakembert alkalmazni, aki rendszerben átlátja és tudja alkalmazni a rendelkezésre álló innovatív eszközöket és megoldásokat, esetlegesen integrálva azokat a meglévő folyamatokba. A monopolizációt további veszélyként azonosították be a KKV-k, jelezvén, hogy a technológiai fejlesztésekre rendelkezésre álló idő és erőforrás tekintetében egy KKV nem, vagy csak nagyon nehezen veheti fel a versenyt a nagyobb vállalatokkal. A digitalizációnak lehet egy versenyt gyorsító és élesítő hatása, hiszen pozitívan járulhat hozzá az önköltség csökkentéséhez, így a digitalizáció ezen aspektusa fenyegető lehet a KKV-kra nézve.
Veszélyként lett beazonosítva, hogy a kereskedő centrikus és gyártói digitalizáció között nagy különbségek vannak, amik jelenleg nincsenek elkülönítve, és sok esetben túl nagy az emberek gépekbe vetett bizalma, eltűnni látszik a kritikus gondolkodás és kétkedés képessége, ami egy gyártói fejlesztés során milliós károkat okozhat egy vállalkozásnak. Nagyon fontos az edukáció, és az, hogy a szakemberek tudjanak adatokat információvá, azokat pedig tudássá alakítani, úgy, hogy az üzleti folyamatok fejlődjenek és ne sérüljenek. Fontos a digitalizáció révén felhalmozódott adatvagyon felhasználásában rejlő veszélyek felismerése és kezelése.
Végül, de nem utolsósorban felmerült a vállalkozók gondolataiban a digitalizációtól való félelem és a generációváltás során felmerülő nehézségek, amelyek kapcsolódnak a digitális technológiák gyakorlatorientált használatának implementálásához.
Összegzésként elmondható, hogy mind az EDIH-ek és a DTB – együttműködésben más szakmai szervezetekkel – feladatuknak érzik, hogy a fenti akadályok lebontásában közreműködjenek és a lebontásának mikéntjében mind a Magyar Kormánnyal, mind pedig a szakmai szervezetekkel együttműködésben mérhető eredményeket érjenek el.