Az interim menedzseri megbízások az esetek többségében egyben látens tanácsadói feladatot is jelentenek. A tanácsadási része a projektnek sokszor fel sem merül határozottan megfogalmazott igényként a megbízó részéről, de a feladat ellátásához elengedhetetlen, szakmailag is nélkülözhetetlen, lelkiismeretileg sem kerülhető meg.
Ebben az összefüggésben még a nagyobb a családi vállalkozásoknál is az egyik legneuralgikusabb pont a céges kontrollig teljes hiánya vagy annak jelentős hiányosságai. Márpedig az interim menedzserek nagyvállalati, nemzetközi céges múltjuk következtében munkájuk során a tényekre, a megbízható adatokra szeretnek támaszkodni és kevésbé az „úgy érzem, hogy…” elemekre.
Elő hát a céges kontrollinggal, azaz a vezetői információs rendszerrel! Többnyire itt, már a megbízás elején feszültség alakulhat ki a megbízó és az időszakos vezető között. Vagy nincs kialakult kontrolling rendszer vagy az adatok struktúrája és megbízhatósága nem elégséges. Ehhez járul még hozzá az adatszolgáltató(k) esetleges képzettlensége, legrosszabb esetben pedig még a támogató együttműködés hiánya is. „Hiszen ez csak valami könyvelési boszorkányság”, hallani nem egyszer.
Ilyen esetekben az interim menedzsernek nem marad más lehetősége, mint beleásnia magát a főkönyvbe és az analitikákba. Jó esetben kap hozzájárulást a költségnemek és költséghelyek struktúrájának alakításához, ezek definiálásához és a célszerű jelentésrendszer felállításához.
Ez a tanácsadói része a munkának nem csak az átfogó interim menedzseri megbízásokra igaz, hanem a kimondottan projektcélú munkára is. Különösen elterjedt a dolgozók részéről, hogy egy-egy jól elhatárolt projekt (pl. új üzemcsarnok építése, új gyártósor telepítése, külföldi telephely létrehozása, ingatlanrekonstrukció stb.) esetében az egyébként máshol jelentkező és „kellemetlen” költségeket ráterheljék a futó projektre. Ilyen esetben a gondos és munkájára igényes projektvezető interim menedzser mást sem csinál, mint rendszeres időközönként „kikapálja” a tévesen/szándékosan a projektre terhelt nem oda tartozó költségeket. Nem túl népszerű lépés, viszont a projekt közben és a végén tisztán lehet látni, mi mennyi. Arról nem is beszélve mekkora jelentősége van ennek, ha pályázati elszámolási kötelezettség is van.
A kontrolling és a számok alapján történő vállalatirányítás a növekedés egyik legfontosabb minőségi feltétele. Bármely vállalkozói meglátás és bátor megvalósítás is csak akkor válik tartósan fenntarthatóvá, ha folyamatos és reális képet kapunk a valóságról és így időben beavatkozhatunk a folyamatokba. A megbízható kontrolling nem csak jelentősen növeli a cégértéket, hanem egy cégeladás, bizalmi vagyonkezelésbe helyezés, szakmai vagy pénzügyi befektető bevonása esetén elengedhetetlen feltétel is.
A kontrolling és annak aktív felhasználása jelentős befolyással bír a cégkultúra alakítására, a céges önbecsülésre.