Gergely Zsolt  | 
Mező Andrea  |  dr. Mile
Diána

 

Gergely Zsolt, hitelezési szakértő gondolatai

A
válság alatt nagy mértékben sújtja a vállalkozásokat egyéb gondjaikon túl a
finanszírozó bankok túlzott óvatossága is. Az utóbbi hetekben azt tapasztalom,
hogy a még olyan, a banki szektor számára legkevésbé kockázatos hitelprogram
keretein belül sem kívánnak nagyon vállalkozásokat finanszírozni a
hitelintézetek, ahol az intézményi garantőr szervezetek 90 %-ban készfizető
kezességet vállalnak a tőke visszafizetésére. Intő, figyelmeztető jel, ha a
gazdaság legfőbb hitelezője, a bankszektor 10 %-os kockázatvállalást sem vállal
be.

Mint minden válság, ez a mostani is jelentősen át fogja átalakítani a gazdaság
szerkezetét, működését a jövőben. Sajnos elkerülhetetlen, hogy vállalkozások
menjenek csődbe, már csak a struktúra változásának okán is. Egyetértek Kovács
Lászlóval, a Magyar Vendéglátó Ipartestületek Szövetsége elnökével a túlélés
egyik meghatározó eleme a tőkeerősség lesz. Fordított nézőállásból azt
mondhatjuk, a túlzottan eladósodott vállalkozásoknak kevesebb lesz az esélyük a
folytatásra, a magasabb költségek és a finanszírozók túlzott óvatossága miatt.
Horváth Miklós kérdésére válaszolva a 2020 évi beszámolókat nem fogják megvárni
a bankok, mert a hitelmoratórium lejárata után el fog jönni az igazság
pillanata, láthatóvá fognak válni a válság által okozott valós károk. Amíg a
válság tart, addig nem igazán lehet megbízható pénzügyi terveket felállítani,
így a bankok a kockázat kezelését a hitelezés visszafogásában látják. Itt lehet
szerepe a Kamarának, hogy közvetítsen a banki szektor és a KKV szektor között.
El kell kerülni, hogy egy következő csődhullámot épen a bankok indítsanak el,
ezért mindkét fél számára megfelelő megoldást kell találni záros határidőn belül
a moratóriumot követő időszakra.

Véleményem szerint már most gondolnunk kell a COVID válság utáni időkre is. Azok
a gazdaságok fognak nyertesként kijönni ebből a helyzetből, akik lépéselőnyben
korán felismerik azon ágazatokat, gazdasági irányzatokat, melyek a jövőben a
jelenleginél sokkal hangsúlyosabbá fognak válni. Példaként említve már most
egyértelmű, hogy az autóiparban az elektromos hajtás, az energiaiparban a
zöldenergia, a home office munkavégzés tartóssá válása pedig az IT és
adatátvitel technológiában fog jelentős előretörést hozni. A Kamarának fontos
szerepe lehet abban, hogy minél pontosabban tárjuk fel a jövő nyertes
irányvonalait, hogy a támogatások rendszere már ma a leghatékonyabb legyen. El
kell kerülnünk, hogy az adóforintokból származó erőforrásaink a jövőben
visszafejlődő ágazatokba áramoljanak.
 

 


Bemutatkozik a BKIK HR Osztálya
Mező Andrea a Talent Recruitment Kft vezetője a régi új osztály elnöke

Először
is köszönöm szépen a KKV Ház – Gulyás József Úr meghívását, a november 9-én
megtartott online fórumon való részvételre. Nagy örömmel töltött el, hogy
lehetőséget kaptam néhány percben bemutatni a BKIK Humán Szolgáltatási Osztály
fő irányvonalait és megközelítését, elsősorban fókuszálva a jelenleg kialakult
speciális gazdasági és társadalmi helyzetre.
Két részre bontanám a bemutatkozásomat, először néhány információt szeretnék
megosztani a szakmai hátteremről, és ezt követően a BKIK Humán Szolgáltatások
Osztályának célkitűzését, stratégiáját és elképzeléseit, programját mutatnám be
röviden.
Több mint 25 éve a HR Tanácsadás területén dolgozom, elsősorban a vezető és
szakember kiválasztás területen szereztem átfogó gyakorlatot mind a hazai cégek
és mind multinacionális cégek vonatkozásában. A különböző keresési projektek
mellett HR Auditokban vettem részt, több esetben több száz fős vállalati
szakterületek átvizsgálásában, szervezeti átalakításaiban vállaltam főszerepet,
mind a hazai és mind a nemzetközi piacon egyaránt. Több száz fős toborzási
projekteket is vezetettem, ahol nagyon gyors határidővel kellett új csapatokat
felépíteni az új vállalati stratégiához igazodva.
A 90-es években kezdtem meg szakmai pályafutásomat, diplomáimat is HR vonalon
szereztem Pécsen és a Corvinus HR Menedzsment szakán. Három jó nevű tanácsadó
cégnél dolgoztam az elmúlt 25 évben, az utolsó munkahelyem elért szint a
jelenlegi pozícióm előtt Country Manageri megbízatás volt, egy globálisan
működő, angol háttérrel rendelkező cég magyarországi bevezetésében és
építkezésében vette részt sikeresen. Ebben az időszakban teljesedtem ki a
szakmai pályámon és született meg bennem a belső igény egy saját cég
felépítésére, kamatoztatva a komplex HR tanácsadói szakmai múltamat. Nagyon
hasznos régiós és nemzetközi gyakorlatot szereztem az utolsó munkakörömben, de
már megszületett bennem az a belső hívás, hogy a saját értékrendszerem szerint
vezessek csapatokat, elsősorban ez az a belső motiváció, ami létrehozta a
jelenlegi vállalkozásomat, a Talent Recruitment Kft.-t. 2016 óta vezetem a
cégemet, vezető és kulcsember kiválasztás, HR Tanácsadás, HR Auditok
lebonyolítása a fő tevékenységi kör, de az elmúlt időszakban fejlesztési
programokat is vezetek különböző témakörökben (stressz menedzsment tréningek,
energiamenedzsment programok, vezető fejlesztés).
Ez az év számomra is számos változást hozott, megválasztottak a BKIK Humán
Szolgáltatások Osztályának elnöki pozíciójára, sikeres tréneri képesítést is
szereztem, és egyre több stressz menedzsment oktatást tartok a közép és
felsővezetői réteg részére. A vírus helyzet még jobban megerősített abban, hogy
a saját szakterületeimen, milyen módon tudok segíteni a vállalkozásoknak,
illetve azoknak az embereknek, akik átmenetileg különböző jellegű HR vonatkozású
problémákkal küzdenek. Fő motivációm a BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának
elnöki pozíciójában, hogy visszaadjak az embereknek, a társadalomnak, a
vállalkozásoknak a szakmai tudásomból, hiszen ez bizonyos szint és idő, illetve
életkor után megszületik az a belső igény, hogy szakértőként támogasson
szervezeteket, illetve olyan csoportokat, hol értéket tud teremteni és tud
segítséget nyújtani. A kamarai megbízatásom egy új terület, egy olyan szakmai
kihívás, amiben szívesen részt veszek, maximálisan támogatom az új vezetés
irányait, komoly szándékát és stratégiáját, hogy tényleges háttér és segítség
legyen a vállalkozói kör számára. Ennek a bizalomnak a megerősítésén dolgozom az
osztállyal, és vállaltuk fel azt a sok munkát ami sikerre tudja vinni a közép –
hosszú távú elképzeléseket a BKIK Elnöke oldaláról.
A BKIK Humán Szolgáltatások Osztálya ezt az évet a stratégiai tervezéssel és
olyan speciális programok kidolgozásával töltötte, ami rendkívül fontos és
hatékony támogatást nyújt a kis és középvállalkozói szegmens számára. A
munkajogi tanácsadás kibővült olyan egyéb klasszikus HR tanácsadói
szolgáltatásokkal, ami elsősorban arra fókuszál, hogy segítsük és támogassuk a
kis és középvállalatok tulajdonosait, vezetőit krízis és változásmenedzsment
területén.
Itt kiemelném a tényleges segítséget nyújtást, főleg ebben a nehéz időszakban. A
saját környezetemben is látva és érzékelve, és az üzleti partnereknél is
megfigyeltem, hogy az alap gazdasági kérdések mellett a HR vezetők és
szakemberek mennyire előtérbe kerültek újra, nagyvállalatoknál kulcs projekteket
vezetnek és támogatják a felső vezetést az extrán nehezített vállalati
működésben. Az életben maradás a cél, és ezt hitem szerint csak úgy lehet
elérni, ha stabil a humán erőforrás, illetve ha még fokozottabban odafigyelnek
magára az emberekre egy ilyen időszakban.
Ezért a BKIK Humán osztálya arra köteleződik el elsősorban, hogy úgy támogassa a
vállalkozókat, hogy helyettesítse adott esetben a HR Igazgatói szerepkört,
hiszen a néhány fős vállalkozások vagy egészen a közép méretű – jellemzően 100
fő alatti cégek még nem alkalmaznak képzett HRs kollégákat, így van
létjogosultsága a tanácsadói munkánknak. A munkajogi tanácsadást mindenképpen ki
kellett bővíteni és olyan HR oldalú lehetőséget kell kiterjeszteni ennek a
körnek, amire hiszem hogy szükségük van és az üzletmenetnek is. Változás
menedzsment, krízis menedzsment vonalon kell, átképzési lehetőségek vonalán kell
támogatást nyújtani, a home office munkaköri átrendeződésre kell támogatást
adni, illetve a vezetői – tulajdonosi coaching még erősebben kell hogy jelen
legyen. Szeretnénk egy könnyen elérhető, nem túl bonyolult rendszert
kialakítani, hogy egy un. HR Audit keretében felmérve az adott vállalati
környezetet – megoldásokat , javaslatokat, HR tanácsokat tudjon adni a
vezetőknek, tulajdonosoknak a kamara.
Célzottabb HR fórumok, vezetői fórumok, workshopok illetve konferenciák vannak
betervezve a 2021-es évre , ebben a speciális helyzetben az online térben is
elindulnak a megtervezett események és szolgáltatások. Ami a fő, hogy személyre
szabottan, hatékonyan, gyorsan segítsünk a vállalkozóknak most ebben a
helyzetben és később a békeidőkben meg a fejlesztések lesznek előtérben. Olyan
témakörökben állítjuk össze ezeket az eseményeket, amik most a legjobban
érdeklik a vállalkozókat, a kutatás ebben az irányban már elindult és az
előzetes információk és alapok megvannak a programok irányának tekintetében.
Havi szinten rendszeres csoportos vezetői fórumok, team coaching események
lesznek megtartva, ahol mindig egy-egy adott fontos vállalati problémakört
elemzünk, vitatunk meg közösen a vezetőkkel, kihasználva azt a lehetőséget is,
hogy egymás tapasztalataiból tanulunk és eszközölünk esetleges változásokat a
saját szervezetünkben. Profi szakembereket vonunk be ebbe a munkába is, aki
bizonyítottan sikeres ezen a szakterületen.
Egyéni vezetői támogatási rendszer is bevezetésre kerül majd, ahol az igény
szerint néhány órás illetve több alkalmas egyeztetés során olyan kérdéseket
járunk körbe, mint átképzési lehetőségek, jelenlegi vállalati elégedettségi
szint beazonosítása, HR fejlesztési igények és változtatások támogatása. Ezt úgy
kell elképzelni a gyakorlatban, hogy a vállalkozói igények tükrében fogjuk
kibővíteni a szakmai csapatunk létszámát is, tervezzük a támogatási rendszer
kiépítését is, hiszen egy célzott, HR stratégiát érintő egyeztetés most kulcs
lehet a vállalatok életképességének a fentartásában. Hiszem hogy van
létjogosultsága ennek a területnek, és tudunk értéket és segítséget szállítani a
BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának területéről. A kamarai belső apparátus
területéről a szükséges támogatást megkapjuk, hogy minél hatékonyabban
működjenek majd a támogató rendszereink a jövőben.
Összefogásra van szükség és olyan segítségre a BKIK oldaláról, ami gyorsan tud
alkalmazkodni a felmerülő igényekhez, a Humán Szolgáltatások Osztálya ebben a
munkában nagy erőkkel és fókusszal vesz részt.
 


dr. Mile Diána, a MILE Ügyvédi Iroda alapító
ügyvédje, KKVHÁZ szakértő gondolatai

A
KkvHÁz legutóbbi aktuális rendezvényét a világszerte zajló pandémia helyzet
következtében beálló gazdasági változásokról tartotta. A résztvevők értékelték
kis- és középvállalkozások, a különböző ágazatok helyzetét és tapasztalataik
alapján egyeztettek azokról a megoldási javaslatokról, melyekkel könnyíteni
lehet a hazai kis- és középvállalkozások helyzetét. A Digitális Jogász szakértői
szerint a gazdasági, társadalmi helyzet egyértelműen változóban van, amelyhez
alkalmazkodni szükséges. A járványhelyzet előtt fennálló problémákat csak
felnagyították a COVID-19 vírus terjedése miatt kényszerűen elrendelt
intézkedések, amelyek egyértelművé teszik, hogy a különböző szakma képviselőinek
együtt kell gondolkodni, és az új technológiákat összhangba kell hozni az azt
alkalmazó humán erőforrással. A jog eszközeivel is sokat tehetünk a válság
elkerülése érdekében. A legfontosabb, hogy jogi tervezésre is szükség van, amely
magában foglalja a szerződésállomány felülvizsgálatát, annak tartalmi elemzését,
olyan válságmenedzsmenti eszközök alkalmazását, melynek a jogi felülvizsgálat is
része. Ennek érdekében érdemes auditot elvégezni az egyes vállalkozásoknál,
amelyek nem csak a jogszabályi megfelelésre koncentrálnak, hanem a praktikumot,
a jog eszközeivel elérhető legjobb, leghatékonyabb szintézist is kimutatják.
További fontos szem előtt tartandó jogi vonatkozású szempont, hogy a
munkavállalók otthoni munkavégzésénél nem csak a munka törvénykönyvében
foglaltakat szükséges betartatni és betartatni, hanem az információbiztonsági és
adatbiztonsági kérdések, és arra adott megoldások is kiemelt szerepet kell
kapjanak. Ennél fogva az új digitális megoldások kidolgozása és alkalmazása
komplex szemléletmódot igényel, a mechanikus, sematikus gondolkodás elavult
eszközök alkalmazásához és ennél fogva már idő előtt elavult eredményekhez
vezet. A jogi kötelezettségek, illetve igények felmérése során a
követelésérvényesítés, kötbérek érvényesítésének a kérdését is szükséges
körbejárni egy cég gazdasági helyzetének mérlegelésekor, hiszen az üzleti
tervezés és kockázat felmérés részét képezik azon tényezők is, hogy milyen
költségeket jogosult behajtani egy vállalkozás, vagy mekkora összeget kell
tartalékolnia bizonyosan bekövetkező késedelmek enyhítésére. Sok
kisvállalkozásnál küszöbön álló megoldandó feladat a generációváltás
levezénylése, mely során szintén alapvető fontosságú a cég jogi helyzetének
felmérése, a menedzsment további ellátásának kérdése, vagy egyes esetekben akár
a cég megszüntetése, annak sikeres értékesítésével. A Digitális Jogász szakértői
komplex, több szakma képviselőiből álló csapatával eredményesen tud a fenti
problémákkal küzdő vállalkozások segítéségre lenni.


 


 

Az esemény
felvétele