Bizonyára nem lesz meglepő, az emberek mindössze két dologra vevők.
Az emberek szeretnek vásárolni, de senki sem szereti, ha eladnak neki.
Ahogy az ügyfél, kliens, partner stb. kifejezésekből is kitűnik, azok megnevezése illetve státusza eléggé tagolt, akik vásárlásaikkal finanszírozzák a vállalkozásainkat. Vevőnek, kliensnek, ügyfélnek azokat tekinthetjük, akik minimum egy alkalommal már vásároltak valamit tőlünk. Tény, hogy a vevőszerzés költségei 2,5 alkalomnál térülnek meg általában. Ebből a státuszból új minőségbe a könnyen, gyorsan, az „easy to buy” jegyében és élményt nyújtó módon, a „shopping is fun” elv érvénysülése mentén lezajló vásárlás repítheti őket.
Törzsvásárló – más szóval – visszatérő vevő az, aki már több mint egy alkalommal vásárolt nálunk. Kimutatták, hogy a második vásárlástól már nő az elkötelezettség. Érdeme: ismeri a hozzánk vezető utat, már több alkalommal bejárta. Előnye, kedvezménye: legyen joga a gyorsító sáv használatára. Jelentsen ez bármit a Te üzletágadban, de érdeminek kell lennie annak az előnynek, ami ezen a sávon mutatkozik a normál sávhoz képest!
Csapattag, akit a valahová tartozás érzése motivál, ha kérdezik a termékről, szolgáltatásról, akkor szívesen ad tájékoztatást. Épp ez adja az érdemét. A cserébe kínált előny lehet, hogy ő már a képletes kéglikulcsot is megkaphatja. Bejárhat a spájzba, és elmosogathat maga után. Részesévé válhat törekvéseinknek, sikereinknek.
Nagykövet, aki tovább-ajánl bennünket, és közben hűséges vásárlónk marad. Ö már nem csak a saját örömére tartja velünk a kapcsolatot. Osztja értékeinket, tisztában van szolgáltatásunk minőségével és hasznával. Rajta keresztül minőségi „vevőjelöltek” kerülnek a látókörünkbe, akik kevés ’etetést, képzést, előkészítést’ igényelnek s nagy biztonsággal válnak tényleges vevőinkké. A nagykövet érdemei elismerésére szolgáló előny-kompenzáció tekintetében stratégiai szempontokat tegyünk megfontolás tárgyává. A bizalom, a hitelesség megteremtői és hordozói is egyben, tehát ennek megfelelő szinten tartsuk velük a kapcsolatot.
Rajongó, valaki, aki nem tudja abbahagyni az értékesítést számunkra. Lehet „elvakult” és „értve szerető”. Az üzlet „so sexy”, mindig az érzelmekről szól. Egyetlen üzleti szituáció sem nélkülözi az érzékek játékát! A rajongó érdeme, hogy kendőzetlenül kifejezi érzéseit. Legyen az előnye, hogy vállaljuk föl mi is, osztozzunk ezekben.
Akik a híveink lesznek, számon tartják:
a történetünket, az eredményeinket
a legjobb munkatársainkat (mint személyiségeket)
a vezetőket a cégünknél és azok üzleti coachait
az irodáinkat, telephelyeinket
az ügyfélszolgálatunkat (gyakran konkrét hangot, tónust)
az egyenruhánkat, az üzemi büfénket, vagy a sarki kricsmit, ahová kijárunk munkaidő … után, a légkört
ahogy kommunikálunk egymással …
Ha ezeket a pontokat magad elé idézed, nem nehéz megtalálni azt a negyvenkilenc eszközt, módszert, ami a piacon a tartós jelenléted biztosításának a záloga lesz!